Pages

Wednesday, 27 November 2013

EMEL PALSU - MENJAWAB FITNAH PRO-M UM

Kempen pilihan raya kampus (PRK) Universiti Malaya sedikit kecoh sejak petang tadi apabila sebuah blog dikesan menyiarkan satu entri yang mendedahkan konspirasi antara Timbalan Naib Canselor HEPA, Prof. Dato’ Dr. Rohana Yusof dan jentera Penggerak Mahasiswa diketuai Saudara Aiman Taslim.

Klik imej untuk paparan lebih jelas.


Dalam entri tersebut, admin blog WILDAN –KONSPIRASI PENGGERAK yang menggunakan nama  Nur Aiman Wildan (dipercayai identiti palsu) menyiarkan paparan skrin dalam format perbualan emel antara Prof. Dato’ Dr. Rohana dan Aiman Taslim yang menyentuh perkara-perkara berkaitan bantuan kewangan kepada jentera dan lain-lain hal yang dikepilkan bersama dalam emel tersebut.

Blog ini yang dipercayai baru sahaja dibina bagaimanapun telah dipadam oleh admin sekaligus menimbulkan pelbagai persoalan. Carian sebentar tadi menggunakan alamat http://konspirasipenggerak.blogspot.com/ gagal menjejak blog tersebut. Selain itu, akaun FB yang turut menggunakan nama Nur Aiman Wildan juga gagal dikesan sejak jam 10.00 malam tadi.


Klik imej untuk paparan lebih jelas.


Berdasarkan maklumat-maklumat yang dikumpulkan, admin kedua-dua akaun ini (dipercayai individu yang sama yang mengaku kawan baik Aiman Taslim) didapati telah membuat kongsian awal berkaitan pendedahan ini di laman portal berita propembangkang, Malaysiakini sebelum tersebar secara meluas di alam maya.

Kronologi pendedahan yang dilakukan oleh admin kedua-dua akaun blog dan Facebook ini sedikit sebanyak telah menimbulkan tanda-tanya yang rumit.

Pertama, adakah benar pendedahan ini wujud? Apakah bukti yang boleh digunakan untuk mengesahkan bahawa perbualan emel antara Prof. Dato’ Dr. Rohana dan Aiman Taslim benar-benar berlaku seperti yang didakwa? Lebih penting, adakah akaun emel tersebut benar-benar wujud? Bagaimana hendak dibuktikan itu adalah akaun emel Prof. Dato’ Dr. Rohana dan Aiman Taslim?

Sehingga kini belum ada apa-apa kenyataan rasmi dikeluarkan oleh kedua-dua belah pihak.

Kedua, apakah tujuan pendedahan tersebut dilakukan? Persoalan ini lebih rumit. Jika dilihat momentum kempen ketika ini, pihak Penggerak Mahasiswa sedang ditekan hebat oleh kumpulan Pro-M yang ketinggalan dari segi gerakerja kempen dan strategi mendekati para pengundi. Pro-M terpaksa menyerang calon-calon Penggerak Mahasiswa yang sedang berkempen di fakulti-fakulti dan memburu tenaga kerja kempen Penggerak yang sedang menjalankan tugasan berkempen di sekitar kampus.

Jika dilihat dari sudut ini, jelas sekali Pro-M cuba mencipta ‘sesuatu’ yang boleh membunuh terus kempen Penggerak Mahasiswa melalui permainan persepsi negatif. Adakah ia mustahil? Perlu diingat dalam politik, segalanya mungkin dan segalanya halal selagi ia boleh mendatangkan keuntungan kepada kem yang bertanding, dan hal ini termasuk dalam strategi minit-minit akhir.

Berdasarkan sejarah pilihan raya kampus di Universiti Malaya, pernah berlaku beberapa isu yang dicetuskan pada minit-minit akhir tempoh berkempen hingga menggegarkan warga kampus dan negara amnya. Kesannya amat besar. Antara isu tersebut ialah :

1. Kepala babi yang diletakkan di dalam Surau Akademik Pengajian Islam (API).
2. Calon Pro-M diculik.
3. Pengerusi Pro-M mendakwa dipukul oleh sekumpulan lelaki yang tidak dikenalinya.

Justeru tidak mustahil sekiranya isu emel ini juga dirancang untuk membunuh kempen kumpulan tertentu. Dalam hal ini, sudah tentulah kumpulan tersebut ialah Penggerak Mahasiswa yang menjadi mangsa.

Berbalik kepada persoalan awal tadi, adakah mustahil emel tersebut adalah rekaan? Adakah mustahil ia sengaja dicipta untuk memusnahkan kempen Penggerak Mahasiswa dan menjatuhkan Prof. Dato’ Dr. Rohana yang sememangnya diketahui amat dimusuhi oleh kumpulan Pro-Mahasiswa Universiti Malaya? 

Adalah tipu sekiranya mana-mana pihak mendakwa pendedahan seperti di dalam emel tersebut tidak boleh direkayasa, dan adalah bohong sekiranya mana-mana pihak boleh menjamin emel dan entri tersebut adalah benar lagi sahih. Jika benar, kenapa admin tidak membuat laporan terus kepada pihak berkuasa seperti SPRM? Dan kenapa admin bertindak memadam kedua-dua akaun beliau selepas isu ini menjadi viral dalam masa yang singkat? 

Lihat bukti-bukti di bawah. Adakah sukar untuk memalsukan emel? 

Klik imej untuk paparan lebih jelas.

Klik imej untuk paparan lebih jelas.

Klik imej untuk paparan lebih jelas.



Persoalan ini sengaja SB biarkan tergantung. Anda boleh nilaikan sendiri.

Di atas semua perkara yang dibangkitkan ini, ada persoalan lain yang perlu diberikan perhatian. Pertama, kenapa Pro-M begitu bersungguh-sungguh memainkan isu ini? Kedua, siapa yang mula-mula membangkitkan isu calon Penggerak Mahasiswa dibayar RM500 untuk berkempen? Jejak kembali permainan atau game ini sedikit ke belakang dan anda akan menemui individu terawal yang membangkitkan hal ini di alam maya. Orangnya ialah Saudara Edikoup, bekas Pengerusi Pro-M Universiti Malaya tahun lepas.

Edikoup tuduh tanpa bukti? 


Dari mana Edikoup dapat maklumat tersebut seperti yang didedahkan di dinding Facebooknya sebelum ini? Kenapa Edikoup tidak memperincikan maklumat tersebut sebaliknya membiarkan isu tersebut dimainkan secara terbuka di alam maya?

Dan persoalan terakhir, ADAKAH ANDA PERCAYA pendedahan tersebut? Jika ya, anda perlu memahami frasa akhir artikel SB ini : SIAPA-SIAPA PUN BOLEH CIPTA EMEL TERSEBUT DAN SIARKAN DI BLOG DAN FACEBOOK DENGAN TUJUAN MEMFITNAH PIHAK LAWANNYA.  

Pesan khas buat warga kampus UM :

Bertenang. Abaikan isu-isu begini. Tak perlu dikisahkan sangat akan perkara-perkara yang tidak sahih hujung pangkalnya. Kita jaga keharmonian kampus. Kita sayangi perpaduan yang sedia terbina. Kita tolak budaya fitnah memfitnah. Sedih rasanya melihat kampus yang kita cintai ini menjadi porak peranda dengan fitnah mehnah sebegini. Bersatulah. Turunlah mengundi dengan tenang dan yakin. Pilihlah kumpulan yang anda yakini boleh memimpin kita semua dengan baik dan cemerlang. 


PRO-M UM DISERU BERTINDAK GANAS

Bekas mahasiswa UM. Ditendang keluar kerana masalah dalam pengajian. Anwar Ibrahim kutip,
lalu ditempatkan KUIS. 

Syukri Razab dulu pernah jadi kepala gerakan Pro-M di UM. Tapi masa depannya gelap. Tak sempat habiskan pengajian pun. Syukri ditendang keluar. Dia tak layak pun nak bercakap tentang pilihan raya kampus di UM kerana status pengajiannya itu. Tapi anehnya, budak-budak Pro-M masih lagi menyanjung lelaki ini.

Rakan-rakan dalam Pro-M tahu Syukri ni macam mana. Masa di UM, masanya dihabiskan dengan berpolitik. Kuliah, tutorial, peperiksaan, tugasan ilmiah, semuanya dilempar jauh. Siang malam dia hanya tahu berpolitik, ke hulu ke hilir pun berpolitik. Kerjanya hanya tahu mencari salah universiti, menghentam kerajaan. Selepas ditendang dari UM, dia dikutip oleh Anwar Ibrahim dan ditawarkan tempat di KUIS tanpa sebarang bayaran. Peranannya di KUIS pun sama, iaitu berpolitik dan menghasut para pelajar supaya membenci kerajaan. 

Sebab tu dia tak kisah membuat gesaan seperti dalam salah satu status yang dikemaskini di Facebooknya malam semalam. Dia seru geng Pro-M UM supaya bertindak ganas ke atas Penggerak Mahasiswa. Inikah adab politik yang menjadi pegangannya selama ini? 

PRO-M UM SEMAKIN KEPANASAN

Kempen kumpulan Penggerak Mahasiswa malam semalam telah dicemari oleh tindakan agresif pihak lawan daripada Pro-Mahasiswa yang menahan salah seorang aktivis Penggerak ketika beliau sedang menjalankan tugas di dalam kampus.

Kejadian tersebut turut dirakam dalam format video dan disebarkan dalam masa yang singkat bertujuan membunuh kredibiliti kumpulan Penggerak Mahasiswa. 


Pro-M cuba mengambil kredit daripada insiden ini walaupun tahu pelajar tersebut tidak membuat apa-apa kesalahan. Hal ini secara tidak langsung telah menunjukkan Pro-M sedang tertekan dengan kempen WHAT'S NEXT yang dilancarkan oleh kumpulan Penggerak Mahasiswa.

Apa itu WHAT'S NEXT? Kenapa Pro-M takut sangat? Pendedahan berkenaan kempen ini telah dibuat secara terperinci melalui sebuah blog yang dibangunkan bertujuan membongkar kebobrokan Pro-M Universiti Malaya setiap kali tiba musim PRK. Blog tersebut boleh diikuti di SINI.


Kepada macai-macai Pro-M UM, tak perlu nak bersorak sangat. Anda menangkap orang yang salah. Sepatutnya anda memburu individu yang bertanggungjawab membawa masuk KEPALA BABI ke dalam Surau API, memburu individu yang MENCULIK MASTURAH, MEMUKUL EDIKOUP, dan menconteng kampus dengan LOGO HIPPIE. 

Pelajar yang anda tahan itu lebih mulia kerana beliau cuba membangkitkan kesedaran warga kampus tentang perbuatan jahat dan tidak bermoral anda selama ini dan memfitnah Penggerak Mahasiswa saban tahun.


Ikuti juga pendedahan kempen WHAT'S NEXT melalui blog dalam siri artikel terdahulu. 

MEREKA BUAT TAK APA

Aksi dalam foto di bawah bukanlah aksi yang boleh kita saksikan dengan mudah. Jarang sekali aksi begini dipertontonkan kepada umum. Kakak-kakak bertudung labuh dan abang-abang yang luarannya nampak cukup Islamik ini, rupa-rupanya pandai juga bergaul mesra.

Calon-calon dan para penyokong PRO-M UM berkumpul
selepas penat berkempen, katanyalah.

Kalau dulu, ketika zaman Persatuan Mahasiswa Islam cukup dipandang tinggi, budaya campur gaul begini amat ditegah oleh kepimpinan utama. Kalau dulu, nak bercakap atau berbincang pun ada kain pemidang yang menjadi pemisah antara lelaki dan wanita walaupun berada dalam kumpulan. Dulu, adab muslimin dan muslimah amat-amat dijaga oleh naqib-naqib utama. Perjuangan tak menghalalkan cara, pesan mereka. 

Namun, adab-adab begini seolah-olah telah dilonggarkan oleh para pejuang Islam kampus era ini atas pelbagai alasan. Ya, benar.. tidak menjadi masalah malah tidak melanggar hukum syarak lelaki berada dalam kumpulan bersama wanita. Yang tak boleh ialah berdua-duaan. Tetapi kalau nak berhukum tu, janganlah hipokrit. Dulu tak boleh, kenapa sekarang semuanya boleh? 

SB tergelak melihat foto ini, lantas teringat pengakuan salah seorang bekas aktivis PMI UM yang pernah aktif suatu ketika dahulu. Dengarkan pengakuan beliau dalam tiga klip video di bawah. 






Tuesday, 26 November 2013

TERBARU!! LAGI FATWA SONGSANG

Sesiapa yang mengucap dua kalimah Syahadah, maka dia adalah ahli PMI. Itulah fatwa berbaur politik terbaharu keluaran Pro-M Universiti Malaya dalam usaha mereka menarik sokongan para pengundi. Lihat klip video di bawah.

Saudara Bukhairy Suffian, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang juga merupakan aktivis Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) UM mengeluarkan fatwa tersebut ketika membantu menjawab salah satu soalah berkaitan demonstrasi dalam Islam dalam Debat Presiden antara Pro-M dan Penggerak Mahasiswa UM.

Persoalannya, adakah semua umat Islam yang mengucap dua kalimah Syahadah telah dipakejkan menjadi ahli PMI secara langsung apabila beriman kepada kalimah tersebut? Sejak bila kias ini menjadi pegangan para pendokong gerakan PMI? Bagaiman dengan mahasiswa-mahasiswi yang tidak menjadi ahli PMI secara rasmi, tidak berdaftar dan tidak membayar yuran keahlian? Adakah mereka semua terikat dengan dosa-dosa yang dilakukan oleh PMI UM selama ini khusus ketika pilihan raya kampus (PRK)?

KRONOLOGI KEMPEN KOTOR PRO-M BAHAGIAN 2

Klik imej untuk paparan lebih jelas.

Kronologi awal kempen kotor Pro-M telah SB kongsikan di SINI. Itu bahagian awal. Kali ini SB kongsikan pula tiga lagi peristiwa besar yang boleh disifatkan sebagai kempen kotor kumpulan Pro-M Universiti Malaya dalam usaha mereka menawan kampus melalui pilihan raya yang diadakan. 

1. PRK Sidang 2011/2012

Selepas game kepala babi berjaya membawa Pro-M memenangi PRK Sidang 2009/2010, kumpulan tersebut sekali lagi berusaha mencipta game yang boleh meletupkan seluruh kampus dan membuatkan para pelajar tertanya-tanya siapa yang melakukannya dalam PRK Sidang 2011/2012.

Skrip dicipta. Seseorang perlu dipilih menggalas tugasan kotor ini. Kotor tak apa asalkan ada untung. Tak cuba tak tahu. Akhirnya, salah seorang calon wanita mereka diamanahkan menjadi mangsa dalam game ini. Game apa? Klik SINI.

2. PRK Sidang 2012/2013

PRK sidang ini dianggap sebagai PRK paling mencabar, getir dan penting. Semua pihak ternanti-nanti apakah yang akan berlaku dalam PRK UM sehingga istilah What's Next menjadi popular dan trending dalam tempoh masa yang amat singkat.  Kisahnya? Klik SINI.

3. PRK Sidang 2013/2014

PRK sidang ini juga dimulakan secara kotor. Awal-awal lagi kumpulan Pro-M cuba mencipta kontroversi bagi menaikkan nama dan imej mereka di mata mahasiswa Universiti Malaya. Kali ini mereka menjemput aktivis Hippie sosialis, Saudara Fahmi Reza untuk membuka gelanggang kempen Pro-M dengan berkongsi sejarah perjuangan mahasiswa. Apa yang mengejutkan, Fahmi turut membawa gelombang Hippie ke dalam kampus UM. Para penyokong Fahmi telah mencemarkan kawasan kampus dengan menconteng logo Hippie sebelum membuat perang psikologi ke atas Penggerak Mahasiswa. Klik SINI untuk mengetahui kisah lanjut.

Kurang 48 jam sahaja lagi hari pembuangan undi akan berlangsung. Setakat ini, Pro-M belum mengeluarkan bom mereka yang boleh menggegarkan seluruh kampus. Tapi jangan lupa. Semua bom mereka sebelum ini dilakukan pada saat-saat terakhir hingga sukar disanggah oleh kumpulan lawan. 

Jadi apa pula kali ni? 

KRONOLOGI KEMPEN KOTOR PRO-M UM BAHAGIAN 1

Klik imej untuk paparan lebih jelas.

Sudah menjadi tradisi dalam pilihan raya kampus (PRK) di Universiti Malaya barangkali. Saban tahun pasti akan meletus insiden-insiden tertentu yang selalunya akan menggemparkan warga kampus bahkan hingga mengejutkan masyarakat luar dan negara amnya.

Berikut merupakan antara catatan ringkas insiden yang pernah berlaku sepanjang sejarah PRK di UM dalam tempoh lima tahun belakangan ini :

1. PRK Sidang 2009/2010

Insiden ini paling rare dalam sejarah politik kampus negara. Dua kepala babi yang masih berdarah diletakkan dalam surau Akademik Pengajian Islam (API) beralaskan bendera PAS. Berdasarkan siasatan yang dibuat, pihak polis percaya ia dilakukan oleh orang dalam. Siapa orang dalam? Ikuti kisahnya di SINI.



2. PRK Sidang 2009/2010


Pro-M UM adalah cerminan pembangkang di dalam kampus. Kalau lihat gerombolan pembangkang di luar kampus, kita boleh nampak imej Pro-M di dalam kampus. Sama saja kedua-duanya. Dan antara ciri persamaan itu ialah, mereka membenci para pemimpin negara termasuk Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak. Kebencian mereka hingga sampai ke tahap menconteng dinding dewan kuliah dengan lakaran karikatur Rosmah Mansor dan menyimbah minyak ketika beliau datang ke UM atas urusan rasmi. Lebih lanjut, klik SINI.



3. PRK 2010/2011


Sistem e-Undi ibarat madu dan racun kepada Pro-M. Oh, silap. Ini berkaitan sikap hipokrasi. Madunya, bila sedap. Racun, bila tidak menguntungkan. Pro-M UM amat suka memainkan isu e-Undi setiap kali tiba PRK. Mereka akan membantah jika berasakan tidak mampu menandingi Penggerak Mahasiswa. Bila rasa tak kuat dan akan kalah, mereka akan gunakan sistem e-Undi sebagai alasan untuk mencipta tension dan isu. Bila kecoh, mereka berpeluang meraih simpati politik dengan mudah. Tak percaya? Klik SINI.



Ini baru tiga peristiwa. Ada lagi yang akan SB kongsikan selepas ini. Kita sebagai warga yang prihatin perlu memberitahu kepada semua orang siapa mereka yang sebenar. Tuan Guru Haji Hadi Awang, Presiden PAS bahkan menasihatkan kita agar mendedahkan keburukan calon-calon yang hendak diangkat menjadi pemimpin. Ini fatwa beliau yang absah dan sering digunapakai oleh para penyokong PAS. Kita pun boleh guna jugalah, kan? 


#PRKUM2013 CALON PROGRESIF TIPU IDENTITI??


Apa sudah jadi??? Pro-M UM kelihatan amat terdesak untuk memenangi kerusi Fakulti Perundangan sehingga terpaksa mencipta platform berasingan bagi meletakkan calon mereka menentang calon Penggerak Mahasiswa.

Ketika berdebat dengan Saudara Aiman Taslim baru-baru ini, Pengerusi Pro-M UM Saudara Muqit dengan angkuhnya mendakwa Pro-M mempunyai kekuatan untuk menang dalam PRK kali ini.  Kalau dah kuat sangat kenapa mesti cipta platform baharu sedangkan semua tahu calon-calon yang dibariskan itu beridentitikan Pro-M? Adakah ideologi sedia ada Pro-M tidak cukup progresif hingga terpaksa menggunakan label Progresif di Fakulti Perundangan?

Adakah Pro-M bimbang perjuangan mereka ditolak lagi di Fakulti Perundangan seperti yang dialami sidang lepas? Dalam pilihan raya kampus (PRK) sebelum ini kesemua calon Pro-M di Fakulti Perundangan telah ditolak hingga menjejaskan peluang mereka membentuk majoriti mudah dalam Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM).

Atas sebab itu jugalah Pro-M memutuskan untuk mencipta platform baharu dengan tujuan mengaburi identiti sebenar calon-calon yang diketengahkan sekaligus mengurangkan serangan persepsi oleh pihak lawan ke atas mereka.

Inilah yang dikatakan matlamat menghalalkan cara. Seandainya menang kelak, sudah pasti calon-calon Progresif ini akan declare mereka menyokong Pro-M. Jadi apa bezanya antara Pro-M dan Progresif?? 

#PRKUM2013 PANAS!! CALON ALAM BINA PRO-M DAPAT RESTU BESAR??

Salah satu modal Pro-M UM setiap kali tiba pilihan raya kampus (PRK) ialah menuduh pihak HEPA sebagai zalim dan tidak adil ke atas mereka. Benarkah begitu?

Seandainya benar, maka Pro-M sepatutnya sudah hilang satu peluang memenangi kerusi Fakulti Alam Bina dalam PRK kali ini. Calon yang bertanding mewakili Pro-M, Saudara Muhammad Zuhaimi bin Kassim sebenarnya telah melakukan kesilapan besar ketika mengisi borang penamaan secara dalam talian apabila tersalah mengisi nombor pendaftaran pelajar (No. Matrix) pihak pencadangnya. Tanpa disedarinya nombor pendaftaran tersebut adalah milik pelajar lain yang sama sekali tidak dikenalinya.

Dalam kekalutan tersebut, calon Pro-M itu cuba berunding dengan pelajar berkenaan namun telah ditolak mentah-mentah kerana pelajar tersebut merupakan penyokong Penggerak Mahasiswa. Dengan masa yang kian suntuk (penamaan ditutup jam 11.00 pagi manakala kesilapan tersebut disedari sekitar jam 10.30 pagi), akhirnya calon Pro-M itu tidak mempunyai pilihan lain selain mengadap Timbalan Naib Canselor HEPA, Prof. Dato’ Dr. Rohana bagi merayu supaya dibenarkan bertanding.

Di sinilah berlaku sesuatu yang tidak dijangka sama sekali oleh calon tersebut dan jentera Pro-M Universiti Malaya. Sepatutnya, selepas mengetahui peluang calon mereka untuk bertanding sudah tertutup akibat kesilapan bodoh yang dilakukannya, Pro-M telah merancang untuk memainkan isu zalim dan ditindas oleh pihak HEPA bagi mengaburi mata para penyokong dan pengundi. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk meraih simpati mudah.

Namun, apa yang dirancang tidak berlaku. Tanpa disangka-sangka, TNC telah membenarkan calon tersebut bertanding sekaligus juga menangkis segala tuduhan mereka selama ini kononnya HEPA menzalimi Pro-M. TNC yang digelar zalim selama  ini juga ibarat penjaga kandang harimau yang berjaya menjinakkan sekumpulan harimau yang buas, ganas dan penuh nafsu.

Apakah reaksi Pro-M jika perkara ini berlaku ke atas calon Penggerak Mahasiswa? Sudah tentu satu alam akan dicanang. Sudah tentu tak cukup siang berganti malam mereka akan memburukkan nama Prof. Dato’ Dr. Rohana. Segala macam tuduhan akan dilemparkan ke atas beliau seperti zalim, menindas hak dan kebebasan mahasiswa dan macam-macam lagi.

Sekarang anda fikirkan sendiri. Wajarkah calon begini diangkat sebagai pemimpin mahasiswa?


Monday, 25 November 2013

GAYA KEMPEN MEWAH PRO-M UM JADI PERSOALAN

24hb November 2013, Pro-M Universiti Malaya sekali lagi menganjurkan Konvoi Oren sekitar kawasan kampus menjelang hari penamaan calon sempena Pilihan Raya Kampus (PRK) Sidang 2013/2014. Konvoi kali ini dilihat lebih berjaya berbanding yang pertama khususnya dari penyertaan dan kenderaan yang digunakan.

Namun, apa yang menjadi persoalan kini ialah, bagaimanakah Pro-M boleh mendapatkan beberapa buah trak pick up yang begitu gah bagi menjayakan acara mereka ini?



Salah sebuah trak tersebut turut tertera pelakat khas yang berbunyi "RAKYAT DI HATI KAMI" yang dipercayai merupakan kenderaan rasmi salah sebuah parti politik pembangkang di Melaka yang sering digunakan dalam gerakerja mereka. 




Wah..hebat jaringan nampaknya. Bayangkan kalau kumpulan Penggerak Mahasiswa mendapat kemewahan ini. Mungkin tak cukup 24 jam sehari mereka akan hentam. Mujurlah kumpulan Penggerak Mahasiswa UM lebih berhemah dan mementingkan keharmonian kampus berbanding berpolitik semata-mata. 

Lebih menarik, slogan RAKYAT DI HATI KAMI juga turut digunakan secara rasmi oleh parti politik tersebut pada logo mereka pada PRU ke-13 yang lepas. Adakah ini semua satu kebetulan? Atau sememangnya ada connection khas? Hanya Allah yang tahu apa yang mereka sembunyikan. 



Semoga Pro-M telus dalam perjuangan mereka dan bersikap adil kepada semua pihak termasuk lawan mereka.

#PRKUM2013 #GAMBAR HARI PENAMAAN CALON

Hari ini berlangsung proses penamaan calon Pilihan Raya Kampus (PRK) Universiti Malaya bagi Sidang Akademik 2013/2014. Berdasarkan pemerhatian awal, peratus penyokong yang turun mewakili kumpulan yang bertanding iaitu Penggerak Mahasiswa (Pro-Aspirasi) dan Pro-Mahasiswa (Pro-Pakatan Rakyat) adalah seimbang. 

KUMPULAN PENGGERAK MAHASISWA


KUMPULAN PRO-M



Hari pengundian akan dijalankan pada 28hb November ini.

Proses berkempen dijangka akan bermula seawal-awalnya tengah hari ini dan berakhir pada jam 12.00 malam, hari Rabu 27hb November. 

Pilihan Raya Kampus UM menawarkan 43 kerusi secara keseluruhan.

PAS KENA ROBEK LAGI

Dr. Muhaimin Sulam, Ketua Lajnah Kebudayaan PAS
atau Ketua Lajnah Rock Metal? 

Apa agaknya yang difikirkan oleh Ketua Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat, Dr. Muhaimin Sulam ketika membela parti tersebut yang diserang gara-gara persembahan rock metal dalam salah satu slot sambutan muktamar agung PAS?

Dr. Muhaiman kata persembahan tersebut adalah bertujuan menarik sokongan anak muda sesuai dengan slogan PAS For All. PAS, menurut beliau, perlu mengambil kira semua minat dan kecenderungan anak muda termasuk peminat golongan metal yang menyokong PAS.

Apa sudah jadi dengan larangan berhibur secara keterlaluan? Mana pergi garis panduan berhibur mengikut Islam? Adakah PAS mempunyai hak dan kebebasan untuk mengubahsuai atau memanipulasi larangan serta garis panduan tersebut sewenang-wenangnya?

Kalau benar nak ikut slogan PAS For All dalam hal hiburan, PAS kena buat lebih lagi. Hakikatnya rock metal hanya satu juzuk seni yang kecil dan mempunyai pengikut yang sangat kecil di negara ini.

PAS makin lama makin bercelaru.             

MAHASISWI UM HISTERIA

Kejadian dilaporkan malam tadi. 


Berita detail, klik SINI.

MENTERI JAMIN MASALAH WIFI AKAN DISELESAIKAN

Sebuah kerajaan yang cemerlang ialah kerajaan yang bertindak pantas menyelesaikan masalah rakyat. Dalam era ini, mungkin Shabery Cheek, Menteri Komunikasi dan Multimedia adalah salah seorang anggota pasukan Najib yang cekap bertindak mengatasi masalah rakyat yang dibawakan kepada beliau. Tahniah diucapkan. 


Sunday, 24 November 2013

LIM GUAN ENG NAMPAK SEGAK GILA LORRR..

Kereta baru. Plat PG1. Untuk siapa? Dinasti kiasu terulung di Tanah Melayu. 
Tahniah Lim Guan Eng kesayangan orang Melayu Pulau Pinang. 
Ini baru CM!!

GELAGAT MUSLIMAH MASA DEPAN PAS

Inilah aksi yang boleh kita saksikan apabila kumpulan mahasiswi yang kononnya Islamik turun ke padang politik. 

Manja, mesra, tak ada malu-malu lagi. Berbeza sama sekali dengan muslimah yang dijalurkan adabnya pada sunnah dan hukum Quran, yang menetapkan kaum wanita yang beriman itu di rumah supaya tidak timbul fitnah dan mehnah masyarakat. 

#PRKUM2013 PRO-M & PTM RANCANG KOMPLOT MANIPULASI UNDI??

Matlamat menghalalkan cara.

Pro-M UM dilaporkan sedang menyusun perancangan bersama ‘orang dalam’ daripada Pusat Teknologi Maklumat (PTM) Universiti Malaya  yang bertanggungjawab ke atas  sistem e-undi yang akan digunakan dalam pilihan raya kampus (PRK) pada 28hb November ini.


Antara lain perancangan tersebut meliputi perjanjian memanipulasi sistem undian elektronik dan mengunci mulut bagi memastikan Pro-M menang selesa.

Maklumat ini didedahkan sendiri oleh sumber dalaman PTM dan satu prosedur tindakan akan diambil bagi menghalang usaha tersebut.

Perkara ini sebenarnya tidaklah mengejutkan. Ketika mengambil bahagian dalam Debat Presiden dengan Pengerusi Penggerak Mahasiswa UM, Saudara Aiman Taslim, telah terpacul kenyataan lisan dari mulut Pengerusi Pro-M UM sendiri, Saudara Muqit, yang yakin akan menang dalam PRK kali ini walaupun menggunakan sistem e-undi yang dituduh sebagai tidak adil.



Kenapa tidak adil? Kalau tidak adil, bagaimana mereka boleh menang? Pro-M UM selama ini amat keras menentang penggunaan sistem e-undi yang disifatkan boleh disabotaj dan dimanipulasi. Namun kali ini, dalam keadaan terdesak untuk menang, mereka telah berpakat dengan pegawai PTM UM sendiri untuk memanipulasi sistem tersebut.

Persoalannya kini, apa sudah jadi dengan  integriti dan amanah dalam perjuangan Pro-Mahasiswa? Pendedahan ini mungkin dianggap karut dan fitnah oleh para penyokong mereka. Kenapa? Semuanya kerana imej Islamik yang ditonjolkan oleh para duta Pro-M baik di dalam mahupun di luar kampus. Tapi anda jangan lupa, mereka sedang beraksi di dalam arena politik yang memungkinkan segala-galanya berlaku. Soal amanah, integriti hanyalah pakaian yang boleh disarungtanggalkan pada bila-bila masa.

Perkembangan ini juga mendedahkan betapa agensi-agensi kerajaan semakin teruk dirosakkan oleh pegawai dan kakitangan yang propembangkang tetapi tidak berintegriti dalam memikul tanggungjawab yang diamanahkan.

SB tidak membuat sebarang tuduhan atau fitnah di sini. Hal ini terpaksa SB dedahkan supaya pihak-pihak yang terbabit mengambil tindakan sewajarnya bagi memastikan PRK berjalan dengan lancar. 

NAUZUBILLAH!! SATU KELUARGA ARAB SAUDI BERTUKAR JADI BINATANG!!

Sebuah keluarga di Arab Saudi telah menggemparkan dunia selepas bertukar menjadi binatang yang ganas lagi buas. Saksikan video di bawah : 

#PRKUM2013 SIAPA CALON PROGRESIF AMBIL ALIH KERUSI PRO-M?

Keghairahan Pro-M untuk menawan Universiti Malaya dalam pilihan raya kampus (PRK) sidang ini sedikit terencat dengan perkembangan terbaru membabitkan urusan percaturan calon yang akan bertanding.

Calon progresif yang pro-Safwan Anang, Saudara Bukhairy Suffian dilaporkan akan mengambil alih kerusi  Fakulti Perundangan yang sebelum ini telah pun diberikan kepada salah seorang aktivis  yang pro kepada Pengerusi Pro-M Universiti Malaya, Saudara Muqit.

Bukhairy merupakan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang dipilih sendiri oleh Safwan Anang. Secara politik, kedudukan Bukhairy sebenarnya lebih tinggi daripada Muqit dan sepatutnya dicaturkan sebagai calon Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) daripada Pro-M bagi mencabar kem Penggerak Mahasiswa.

Perkembangan terbaru ini menjelaskan lagi isu krisis dalaman yang sedang melanda Pro-M UM dan SMM amnya.

Belum pun penamaan calon berlangsung sudah macam-macam masalah berlaku. Bagaimana nanti kalau dah menang? Pasti lebih banyak perebutan kuasa dan kepentingan akan berlaku. Akhirnya yang tergadai ialah kebajikan mahasiswa-mahasiswi UM sendiri. Jadi buatlah pilihan paling bijak demi masa depan anda semua.

#PRKUiTM2013 PENAMAAN CALON BAKAL DISABOTAJ

Adakah benar pihak pentadbiran UiTM menyembunyikan tarikh-tarikh dan notis penting berkaitan pemilihan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) bagi Sesi 2013/2014? 

Perkara ini menjadi viral sejak beberapa hari yang lalu apabila kumpulan haram pimpinan Khalid Ismath, salah seorang pelajar UiTM yang kini sedang digantung pengajian, iaitu Kelab Sosialis UiTM menyebarkan propaganda tersebut melalui laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter dan blog.

Isu ini menjadi semakin panas apabila seorang lelaki yang mengaku pansyarah Fakulti Pendidikan, UiTM Kampus Shah Alam bernama Dr. Jamaluddin Ahmad, mengirim artikel kepada portal berita propembangkang The Malaysian Insider mendakwa wujud sesuatu yang tidak kena berkaitan sistem pemilihan terutamanya dalam aspek sebaran notis kepada para pelajar |SINI|.

Hal ini bagaimanapun telah dinafikan oleh pihak pentadbiran UiTM yang menyifatkan tindakan segelintir kecil pelajar ini sebagai salah satu usaha mensabotaj pemilihan JPP yang dijangka akan diadakan pada 28hb November ini atas alasan sentimen politik, bukannya berkaitan teknikal seperti yang digembar-gemburkan.

Bagi menafikan tuduhan dan fitnah yang dilemparkan ini, SB kongsikan bukti-bukti berikut. Notis-notis pemilihan sebenarnya telah pun dinaikkan melalui kain rentang yang digantung di pintu-pintu pagar utama kampus. Justeru tidak ada alasan lagi kenapa Kelab Sosialis UiTM tidak mendapat info berkaitan hal ini. 


Notis dalam bentuk kain rentang digantung di pintu pagar utama kampus
Shah Alam, Selangor. 

Semua pelajar juga mempunyai hak yang sama untuk bertanding sekiranya memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan dan mematuhi peraturan pemilihan. 

Penamaan calon bagi Pemilihan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) UiTM Sesi 2013/2014 akan diadakan pada petang ini (24hb November 2013) jam 3.00 petang dan terbuka kepada semua pelajar. 

#PRKUM2013 PRO-M GAGAL RAIH SOKONGAN ORANG LAMA

Di mana mereka ini? 

Rentetan krisis kepimpinan yang sedang melanda kem Pro-M Universiti Malaya menjelang hari penamaan calon pilihan raya kampus (PRK) yang akan diadakan pada 25hb November ini, suara-suara kecewa dan putus asa semakin tidak terpeda khususnya dalam kalangan penyokong Pro-M di Lembah Klang.

UM yang dianggap sebagai kubu kuat Pro-M di peringkat nasional seharusnya menjadi contoh gerakan haluan kiri di kampus-kampus lain. Namun, dengan perkembangan ini, harapan tersebut seolah-olah semakin pudar. Pro-M ketika ini terdesak untuk menawan baki kampus yang belum mengadakan pemilihan selepas gagal mencipta kejutan dalam PRK Fasa 1 yang diadakan pada bulan Oktober lalu.

Satu-satunya kampus yang berjaya ditawan hanyalah UKM, itu pun selepas jentera Pro-Aspirasi berhadapan pelbagai masalah birokrasi membabitkan pihak pentadbiran hingga mengganggu kelancaran kempen mereka. Ramai yang melihat kemenangan Pro-M di UKM, atau lebih dikenali sebagai Gabungan Mahasiswa (GM), sebagai kemenangan tanpa seri kerana masalah tersebut.

Satu-satunya harapan Pro-M ketika ini ialah Universiti Malaya yang perlu disapu bersih bagi membuktikan gerakan tersebut benar-benar relevan untuk mahasiswa di negara ini. 

Namun, hingga ke hari ini, Pro-M UM masih berhadapan kemelut dalaman yang sukar diselesaikan membabitkan kepimpinan lama yang masih campur tangan dalam urusan jentera secara tidak langsung seperti yang didedahkan di dalam blog ini semalam |SINI|. 

Timbul juga persoalan, mana pergi nama-nama besar seperti Syahid Zaini dan Syazni Munir yang pernah menjadi kepala Pro-M UM dan nasional? Kenapa mereka tidak turun membantu jentera Pro-M? Syahid Zaini misalnya begitu menonjol melalui Sekretariat Malaysia Bangkit yang dilancarkannya tahun lepas hingga menggegarkan negara. Syazni Munir pula berjaya mencatatkan sejarah tersendiri melalui demonstrasi ganas membantah sistem e-undi di Universiti Malaya hingga merempuh bilik Timbalan Naib Canselor pada tahun 2010.

Para penyokong Pro-M percaya, gerakan mereka akan lebih kuat sekiranya nama-nama besar ini turun membantu. Namun harapan itu pasti tidak akan menjadi realiti. Kenapa? Mereka sepakat menyalahkan Safwan Anang dalam hal ini yang didakwa menjadi punca pergeseran kepimpinan sekarang kerana tersalah mencaturkan orang-orang beliau dalam SMM dan Pro-M. 

AMARAN KEPADA DR. JAMALUDDIN AHMAD

Siapa Dr. Jamaluddin Ahmad?

Siapa Dr. Jamaluddin Ahmad? Lelaki ini mendakwa dirinya ialah pensyarah baharu Fakulti Pendidikan, UiTM Shah Alam. Namun berdasarkan maklumat yang diterima, nama ini tidak wujud dalam daftar senarai pensyarah di UiTM khususnya di Fakulti Pendidikan UiTM Kampus Shah Alam.

Justeru secara peribadi, SB lebih suka menggunakan label lelaki palsu sahaja. Baru-baru ini lelaki ini telah mengirim (?) sebuah artikel kepada portal berita propembangkang, The Malaysian Insider yang menyentuh isu pilihan raya kampus (PRK) di UiTM |SINI|. Lelaki ini mendakwa ‘ada sesuatu yang tidak kena’ berkaitan sistem yang digunapakai oleh pihak HEP universiti tersebut dalam menguruskan pilihan raya kampus.

Dalam artikel tersebut dia mendakwa didatangi seorang pelajar yang ingin bertanding dalam pilihan raya kampus dan meminta bantuannya supaya menyeru para pelajar turun mengundi. Namun pada masa yang sama, lelaki ini juga seolah-olah menyokong kempen boikot PRK yang dilancarkan oleh Khalid Ismath melalui Kelab Sosialis UiTM iaitu sebuah kelab haram yang ditubuhkan sekitar bulan Ogos yang lalu.

Alasan yang digunakan bagi menyokong kempen ini pula hanya berdasarkan pembacaan beliau mengenai kempen tersebut. Sejak seminggu yang lalu, Kelab Sosialis UiTM telah melancarkan pelbagai fitnah ke atas pihak pentadbiran kononnya menyembunyikan tarikh-tarikh penting dalam pilihan raya kampus sekaligus menghalang peluang mereka untuk bertanding secara sihat. Justeru mereka nekad melancarkan kempen boikot PRK UiTM.

Jika benar lelaki ini pensyarah UiTM, dia sepatutnya berusaha mencari kesahihah terhadap kekeliruan ini, bukannya membuat kenyataan secara terbuka yang hanya menzahirkan lebih banyak persoalan dan persepsi negatif terhadap tempat dia mencari sesuap nasi.

Pihak pentadbiran UiTM juga menafikan tuduhan Kelab Sosialis tersebut. Selain menguar-uarkan tarikh-tarikh penting berkaitan pilihan raya kampus, pihak pentadbiran juga terikat dengan peruntukan-peruntukan perundangan yang sedia termaktub dalam Akta UiTM 174 dan perkara-perkara dasar berkaitan Pemilihan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) atau lebih dikenali umum sebagai MPP. Justeru amat mustahil sekiranya tarikh-tarikh penting tersebut hendak disembunyikan seperti yang didakwa oleh Kelab Sosialis UiTM pimpinan Khalid Ismath.

Kepada Dr. Jamaluddin Ahmad, ingatlah anda juga terikat kepada perundangan. SB difahamkan pihak pentadbiran UiTM sedang menimbangkan tindakan-tindakan yang boleh diambil ke atas anda kerana menggunakan identiti palsu dan The Malaysian Insider sendiri yang menyiarkan artikel tersebut.


Saturday, 23 November 2013

DEDAH KRISIS KEPIMPINAN PRO-M

Seperti yang dijangka, Pro-M kini sedang berhadapan krisis dalaman yang serius yang dikesan berakar punca daripada masalah kepimpinannya di Universiti Malaya. Hal ini didedahkan sendiri oleh sumber yang dekat dengan bekas pimpinan utama Pro-M Nasional sidang lepas yang ternyata kecewa dengan gaya dan pendekatan kepimpinan sekarang.

Menurut bekas pemimpin Pro-M itu, kepimpinan sekarang dilihat gagal menampilkan kelainan serta tandus idea kreatif untuk menarik sokongan mahasiswa. Mereka lebih selesa mengulangi pendekatan kepimpinan lama berbekalkan sokongan aktivis sedia ada. Meskipun ada pertambahan sokongan daripada ahli baharu namun, jumlah yang berjaya dikumpul ternyata amat kecil. Hal ini secara tidak langsung meresahkan para penyumbang dana Pro-M yang ghairah mahukan Pro-M menawan kampus Universiti Malaya dalam PRK yang akan diadakan pada 28hb November ini.

Lebih menarik, Safwan Anang, salah seorang pemimpin utama Pro-M Nasional yang juga bekas Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dilaporkan tertekan dengan beberapa keputusan yang diambilnya sebelum ini tetapi kini membawa masalah kepada kem mereka. Safwan Anang menjadi pemain utama yang menaikkan Bukhairy Suffian sebagai calon mewakili Gerakan Mahasiswa Untuk PRU-13 (GM13) menentang Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak di Parlimen Pekan sebelum mengarahkan beliau menarik diri bagi menghormati lawan Najib dari Pakatan Rakyat.

Safwan Anang, Bukhairy Suffian, Edikoup Lakip, Muqit dan Khalid Ismath

Tindakan tersebut telah menyebabkan para penyokong GM13 dan Bukhairy sendiri kecewa dan menanggung malu selepas ghairah menguar-uarkan hasrat mereka menentang Najib. Bagi mengurangkan tekanan yang diterima, Safwan Anang akhirnya memutuskan untuk mengundurkan diri daripada SMM dan menyerahkan tampuk kepimpinan utama sebagai Pengerusi kepada Bukhairy Suffian walaupun pada awalnya calon yang menjadi pilihan majlis kepimpinan ialah Saudara Muqit yang kini berperanan sebagai Pengerusi Pro-M Universiti Malaya.

Percaturan Safwan Anang ini didakwa sebagai percaturan politik semata-mata bagi menyelamatkan diri. Kepimpinan baharu SMM kini dilabelkan sebagai lembik dan terlalu mengharapkan campur tangan ahli-ahli politik Pakatan Rakyat sebagai jurucakap mereka. Hal ini dibangkitkan sendiri oleh bekas Pengerusi Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) iaitu Khalid Ismath. KAMI suatu ketika dahulu merupakan salah sebuah pertubuhan haram yang bernaung di SMM dan Pro-M Nasional.

Dalam beberapa isu muktahir membabitkan kepentingan politik kumpulan Pro-M, kepimpinan SMM kerap bergantung kepada suara Ahli-ahli Yang Berhormat Pakatan Rakyat hingga menunjukkan kelemahan pertubuhan haram tersebut sebagai agen suara mahasiswa. Tambah pahit, tindak-tanduk kepimpinan SMM sekarang telah menjungkirbalikkan segala omongan yang dilaungkan selama ini kononnya pertubuhan tersebut bebas dan berkecuali yang mewakili mahasiswa di Malaysia.

Krisis kepimpinan ini walaupun cuba disembunyikan namun terlalu besar untuk disorok melalui permainan politik oleh Safwan Anang, Bukhairy dan Muqit sendiri. Hingga kini, Safwan Anang belum menunjukkan sokongannya kepada Pro-M UM walaupun kempen PRK semakin dekat. Begitu juga bekas Pengerusi Pro-M UM sidang lepas, Saudara Edikoup Lakip Sediyanto, masih belum menunjukkan sokongan secara terbuka kepada jentera Pro-M UM sebaliknya lebih ghairah membantu jentera Pro-M dari IPT lain. Edikoup diketahui merupakan sahabat baik Safwan Anang yang setia kepada perjuangan SMM.

PMI UM yang merupakan tulang belakang gerakan Pro-M juga dilihat cuba menghindarkan diri daripada SMM kerana kecelaruan identiti pertubuhan tersebut yang mencampur-adukkan persoalan akidah dan sahsiyah politik. SMM sebagai sebuah pertubuhan induk menaungi pelbagai gerakan politik lain termasuk yang berunsur Syiah dan sosialisme seperti KAMI, Legasi Mahasiswa Progresif UPSI (LMP) dan sejumlah pertubuhan lagi. PMI dikatakan sukar mencari ruang di celah-celah kewujudan pelbagai pertubuhan haram tersebut kerana bimbang dihentam oleh para penyokong sendiri.

Jika situasi berterusan, menurut sumber tersebut, Pro-M UM bakal berhadapan laluan sukar untuk memenangi majority kerusi dalam PRK kali ini. Berdasarkan sejarah perjuangan Pro-M di UM, kekuatan pergerakan tersebut antara lain berpunca daripada sokongan berterusan yang diberikan oleh senior-senior mereka. Kali ini nampaknya Pro-M UM gagal meyakinkan para senior mereka untuk turun berjuang bersama.  






PRO-M = PRO(SAK) MAHASISWA

SEBAB KENAPA PRO-M TOLAK DEBAT DALAM BI


Patut la Pengerusi Pro-M UM sendiri tak prefer debat dalam Bahasa Inggeris. Choiii der

Friday, 22 November 2013

APA JADAH SO-SIAL-IS UiTM LANCAR KEMPEN BOIKOT PRK??

Khalid Ismath, aktivis sosialis yang juga pelajar UiTM Kampus Shah Alam dikesan semakin berani membawa masuk unsur-unsur sosialisme ke dalam kampus tersebut melalui penubuhan Kelab Sosialis UiTM.

Ketika ini kelab haram tersebut giat melancarkan kempen boikot pilihan raya kampus (PRK) UiTM yang dijangka akan diadakan pada 28hb November ini atas pelbagai alasan kabur dan penuh muslihat.

Khalid Ismath yang sedang menjalani tempoh penggantungan atas tiga kesalahan disiplin pernah mengumumkan penubuhan kelab tersebut melalui laman sosial twitter beliau baru-baru ini. Ia secara tidak langsung telah mendedahkan kesungguhan  kumpulan sosialis untuk menawan kampus-kampus UiTM yang sememangnya dipenuhi mahasiswa Melayu beragama Islam.

Berdasarkan rekod, UiTM merupakan antara sebahagian kecil IPTA yang masih belum dicerobohi oleh mana-mana kumpulan mahasiswa propembangkang yang dikenali sebagai Pro-M. Pun begitu, kampus Shah Alam pernah menyaksikan kemunculan sebuah kelab haram yang juga ditubuhkan oleh Khalid Ismath dikenali sebagai  Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI). Kumpulan ini bagaimanapun tidak tertumpu di kampus UiTM semata-mata seperti Kelab Sosialis UiTM yang baru ditubuhkan sebaik sahaja Khalid Ismath melepaskan jawatannya dalam KAMI sekitar bulan Ogos yang lepas.

Kelab Sosialis UiTM dipercayai menjadi senjata halus bagi para aktivis sosialis yang bernaung di bawah Parti Sosialis Malaysia (PSM) termasuk Khalid Ismath sendiri untuk menyerang institusi pengajian terbesar orang Melayu itu. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk meracuni pemikiran anak-anak Melayu yang rapuh jati diri supaya menentang pihak pemerintah. Walaupun mereka tahu UiTM ditubuhkan bagi membantu memajukan golongan Melayu yang berpendapatan rendah dan sederhana, tetapi bagi kumpulan ini, suasana ini perlu dirobah supaya anak-anak muda Melayu beralih menyokong mereka sekaligus mempercepatkan usaha menawan Putrajaya dalam PRU ke-14 kelak. Sentimen UiTM sebagai milik orang Melayu pada mereka perlu dihapuskan kerana prinsip perjuangan sosialis ialah kesamarataan, iaitu memberikan hak yang sama rata kepada semua kaum dan individu.

Tidakkah mereka ini berfikir, sekiranya UiTM dibuka kepada semua kaum, di manakah lagi orang Melayu dari kelompok berpendapatan rendah dan sederhana boleh melanjutkan pelajaran dengan kos yang murah? Adakah orang Melayu dari kelompok ini akan diberikan hak dan peluang yang sama untuk memasuki pusat-pusat pengajian berprestij seperti UNITAR dan sebagainya yang dipenuhi anak-anak orang kaya?   

Ketika ini Kelab Sosialis UiTM dan Khalid Ismath sendiri sedar betapa pengaruh yang mereka ada amat kecil. Atas sebab itulah mereka melancarkan kempen boikot PRK kerana tidak mampu bertanding melalui saluran yang disediakan. Namun dalam jangka panjang, SB percaya gerakan yang dibina oleh Khalid Ismath pasti akan meninggalkan impak terhadap lanskap politik di UiTM seandainya tidak dibendung dari awal.


GAMBAR PENYERAHAN PETISYEN JALUR LEBAR PENGGERAK MAHASISWA KEPADA AHMAD SHABERY CHEEK

Sebentar tadi kumpulan Penggerak Mahasiswa Universiti Malaya diketuai Pengerusinya, Saudara Aiman Taslim telah menyerahkan petisyen memohon penambahbaikan sistem jalur lebar di dalam kampus Universiti Malaya kepada pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia. Petisyen tersebut diserahkan sendiri kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia, Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek di bangunan kementerian tersebut di Putrajaya. 






Semoga usaha ini akan membuahkan hasil sekaligus melegakan mahasiswa-mahasiswi Universiti Malaya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

1+1 13 Mei 13 Mei 1969 1Malaysia 1Malaysia Brothers 1MDB 20 April 2013 206 A.Samad Said A380 Abdullah Ahmad Badawi ABIM Adam Adli AES Ahmad Awang AIC Aidlifitri Aiman Taslim Air Asia Airbus Akademik Akademik Pengajian Islam Akhlak Akidah Akmal Kamaruddin Akram Ikrami Akta 174 Akta Berhimpun Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) AkuJanji Al-Jazeera Alam Bina Ali Hamsa Alif Alvin Aman Aman Kampus Ambiga. A. Samad Said AMK Ammar Atan Amrin Buang Anak Anak Muda Sayang Negara Anarkisme Angkuh Annual Camping Annuar Musa Antarabangsa Anti ANWAR Anwar Ibrahim Anwarinas APCET Arab Saudi Asam Pedas Asmara Aspirasi Astronomi ATM AUKU Automotif Awam Azan Safar Azhar Idrus Azizan Razak AZLAN AZLAN LAZIM Azmin Ali Aznil Hisham Ba Babi Babi DAP Balik Pulau Bangkit Banglo Banjir BAPAK Bar Council Barat Barisan Nasional Barisan Nasional Selangor Barrack Obama BAWANI BB1M Belia Bentara Guru Benz Ali Berani Bernama BERNAS 2012 BERSIH BERSIH 2.0 BERSIH 3.O BERSIH KAMPUS Better Nation Biadap Biasiswa Biseksual Bisnes Black 505 Black Ops Blogger Blogger Kapak BN Boikot Boikot CINA DAP Bola Sepak Borneo BR1M Bukhairy Suffian Bukit Aman Bukit Gelugor Buku Jingga BUNGA RAYA Buzze Azam Calon Cap Ayam Cauvanis Chan Kon Yeow Changing Chauvanits Che Tom Yahya Chegu Bard China Doll Cikgu Cina CN AL-AFGHANI COMANGO Cukai Jalan Cybertroopers DADAH Dajjal Dakwah Dana DAP Dataran Merdeka Dato' Aidit Ghazali Datuk Fauzi Shaari Datuk Seri Mohd Bakri bin Mohd Zinin DATUK T DBKL Debat DEMA Democratic Islam Party DEMOKRASI Demonstrasi Demontsrasi Dewan Muslimah Pas Pusat Dewan Pemuda PAS Dewan Ulamak PAS Pusat DIP Diplomatik Dokumen Domestik Dong Zong DPPP Dr. Mazlan Ismail Dr. MiM Dr. Muhaimin Sulam Dr. Nasir Zakaria Dr.MAZA DRB HICOM DUN Kelantan Dyana Sofya DYMM YDPA Dzukifly Ahmad e-Undi EDIKOUP EKONOMI Enlighment ESKAY Ezam Mohd Nor Faekah Hussin Fahmi Reza Fahmi Zainol Fakta FAM Fasakh Fathul Bari Fatwa FELDA Filem Filiphina Filsuf Fitnah Fitnah PAS Flashmob Freedom Freemason Gaji Minimum GAMIS Ganas GASAK Gay Gelang Patah Gene Sharp George Soros Gerakan Harapan Baru Gerila GHB Global GM UKM GM13 GMI Google GRADUAN Guru Hakim Hakka Harakah Harga Hari Belia Negara Hariz Zuan Harun Taib HARUN YAHYA. PKR Harussani Zakari Harussani Zakaria Hasan Ali Hasan Basri Haziq Abd Aziz Haziq Abdullah HBN 2012 HINDRAF Hindu Hippie Hippies Hishamuddin Rais Hishamuddin Tun Hussein Onn Hisyamuddin Rais Hj. Hadi Awang Hollywood Homoseksual Hudud Hukum Barat Hukum Hudud Hunger Strikes Husam Musa Hutang Hutang Negara Ibu ICJ Idris Jusoh IKD Iklan Illuminati ILMU Imam Imam Muda Iman IMF Implikasi Indian Indonesia Inter-faith Marriage IPG IPTA IPTS IRI Irshad Manji Islam Islam Tanwiri Islamiah Ismail Mina Israel Istana Negara Jabatan Audit Negara Jabatan Peguam Negara Jalur Gemilang Jambatan Kedua JASA JATI Jenayah Jiddan Jingaa 13 Jiyyad Johan Jaafar Johan Raja Lawak Johor JPA JPM JPP UiTM k-POP Kaabah Kad Diskaun Kafirkah Aku Kahwin Campur Kak Wan Kalimah Allah Kamarul Bahrin KAMI Kapak Karikatur KARISMA Karpal Singh Kartun Karya KAS Katolik KDN Kebajikan Kebebasan Bersuara Kelab Penyokong Bn IPTA Kelab Penyokong Mahasiswa Kelab Sosialis UiTM Kelantan Kementeria Pengajian Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia Kempen PRU 13 Kepala Babi Kereta Keris KERJAYA KESATUAN Kesatuan Mahasiswa Malaysia Kesesakan Ketum Khairy Jamaluddin Khaled Nordin Khalid Ibrahim Khalid Ismath Khalid Jaafar Khalid Samad Khir Toyo Kiamat Kiasu KIMAK Kiram III KL GENGSTER 2 Komando Malaysia KOMAS Komrad Haizal KOMTAR Komunisme Konflik Konspirasi Kota Damansara KPN KPT Kristianisasi Kronisme KSN Kuantan Kubu Gajah Kuda KUIN KUIS Kultusisme LAHAD DATU Langgar Lapar Lelaki Harapan Dunia Lembaga Pengampunan Lenovo Lesbian LGBT Liberal Liberalisme Lim Chee Wee Lim Guan Eng Lim Guang Eng Lim Kit Siang Limau Mandarin Liqa LIWAT Liwat 2 LMP Logo Merdeka Low Yat Lynas MAFREL MAGAR Mahasewel Mahasiswa Mahasiswa Keadilan Mahasiswa Putra Mahasiswi Mahfuz Omar Majlis Belia Negara Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Mahasiswa Bertindak Majlis Peguam Majlis Syura Ulama PAS Makkah Maktab Malaisi Malaysia Malaysia Bangkit Malaysiakini Maliki Rafiee Mandeep Singh Mangsa MANIFESTO BARISAN NASIONAL MANIFESTO PAKATAN RAKYAT Manipulasi Maria Chin Abdullah Marina Mahathir MAS Maslee Malik Mat Sabu Matawang Mazlan Aliman MBM Media Meja Bulat PTPTN Melaka Melayu Memali Merdeka MESIR MILF Minda Intelek Misha Omar Misuari MMB MNLF Mogok Mohd Sabu Monarki MPKB MPP MT UMNO Muflis Mufti Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Mulia Munafik Murtad Musa Hasan Mustapha Ali Musuh Muzabzib N. Selangor Nadir Najib Najib Razak Nasa Nasharuddin Mat Isa Nasruddin Hassan National Debts Nazarudin Zainun NED Negara Islam Nepotisme NGOs Islam NIK ABDUH Nik Aziz Nizar Jamaluddin Noh Omar Noramfaizul Novandri NUJ Nuklear Nur Jazlan Mohamed Nurul Izzah Occupy Ong Jing Cheng Oppo OPPO Smartphone Ops Ops 2020 Ordinan Darurat Overseas P. Kamalanathan PAC Padang Kota Pahang Pak Zad Pakatan Rakyat Palestin Pantai Timur PAPA GOMO Parasit Parti Sosialis Malaysia PAS PAS Fitnah PAS For All PAS Kedah PAS Larut PAS MELAKA PAS Perak PASMA PAU 2013 PDRM Peguam Negara Pekan PEKIDA PELUANG Pemahsyuran Pembangkang Pemimpin Pencerahan Pendidikan Pendidikan Percuma PENGGANAS Pengganas SULU Penggerak Mahasiswa UM Pengundi Hantu Penjawat Awam Penyapu Perak Perang Saudara Percuma Perkara 10 PERKASA Permatang Pauh Perpaduan Melayu Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya Persatuan Muka Buku Persepsi Perubahan Perusuh 28 April Petronas Phang Li Koon Piala FA Pilihanraya Pinhorn PKPMI PKR PKR Permatang Pauh PKR Selangor PKRPKR Pluralisme PMI PMI UM PMI USM PMIUM PMN PMO PMUKM Polis Politeknik Politik Pr PR1MA PRK PRKUM2013 PRKUM2014 PRKUPM2014 PRKUUM2014 Pro-M Pro-M UM Prof. Dato' Dr. Rohana Yusof Prof. Sidek Baba Progresif Progresif UM Propaganda Proto-Sejarah PROTON Provokasi PRU 13 PRU-13 PRU13 PSM PTD PTPTN Pulau Pinang Putrajaya Queensbay Mall Quran Radiasi Rafizi Ramli Ragut RAHMAN Rais Yatim Raja Rakyat Ramadhan Rasis Rasuah Raya Red Bean Army Revolusi Ridhuan Tee Abdullah Ringgit Malaysia Riot Rizab Negara RON 97 RON95 Rosmah Mansor RTM S.Ambiga Sabah Safwan Anang SAIFUL BUKHARI Salman Rushdie Saman SAMM SAMSENG Sarawak Report Sejarah Seks Seks Bebas Seksualiti Merdeka Selangor Serikat Mahasiswa SESAT Sewel Sg. Acheh. PAS Shabery Cheek Shah Alam Shahar Abdullah Shamsul Iskandar SHAZNI MUNIR Shukri Razab Shukri Rembau Sidek Baba Sin Chew Sinar Harian Siswa Penggerak Universiti SKMM SMM Solat Solusi Sombong Sosial Sosialis Sosialisme SPF SPM SPR Stadium Kelantan Statistik Strategi Suara Keadilan SUARAM Subsidi Suhardi Hassan Sukan Sulit Sultan Sultan Johor SULTAN OF KELANTAN Sultanate of Sulu Sulu Surat Syahid Zaini Syahredzan Johan Syariat Syed Zainal Syiah Syria Ta Tahun Baru Cina Taib Azzamuden Taksub PAS Tan Sri Khalid Abu Bakar Tanda Putera Tangan Asing Tangan Ghaib Tanggang Moden Tarbiyah Tarif Elektrik Tassawuf Teng Chang Yeow Teroris Tertiari The Nuth Gruph The Red Warriors Thubut Tian Chua TIBAI Tivoli Villa TNB Tokong Tol TOLAK Tony Pua Transeksual Transformasi Mahasiswa UUM Transgender Tuan Ibrahim Tuan Man TUKAR Tun Dr. Mahathir Tun Mahathir Tunku Abdul Aziz Tunnel TURUN Twitter UIAM UiTM Ujrah UKM Ulamak Ultra Ultra Kiasu UM UMNO Umum Undang-undang UNIMAP UNISEL UNISZA Unit Amal PAS Universiti Malaya UPM UPSI Uranium Usahawan Melayu USIM USM Usrah Ustaz Kazim Elias Ustaz Nasharuddin Mat Isa Ustaz Rujhan Utan Kayu Utara UTEM UTHM UTM Utusan Malaysia UUM Vivian Wacana Pembela dan NGO Islam Wan Azizah Wartawan Wasatiyyah Waythamoorthy We Love PM Wifi WPP WSJ Yahudi Yang DiPertuan Agong Yayasan Selangor Youth Yuktes Vijay Yusof al-Qardhawi Zahid Hamidi Zairil Khir Johari Zalim Zamry Abd Kadir Zionis Zuhdi Marzuki Zulkifli Nordin Zunar