Pages

Thursday, 4 December 2014

NAJIB KEMUKA SAMAN KE ATAS RAFIZI PONDAN f

Foto ehsan FB Lim Sian See.

Mungkin DS Najib dah tak boleh bersabar dengan mulut puaka Rafizi Ramli, akhirnya satu saman dikemukakan ke atas Setiausaha Agong PKR itu. 

Ia berikutan satu fitnah yang dibuat oleh Rafizi kononnya setiap RM100 yang diperolehi daripada hasil jualan petroleum negara, RM95 daripadanya masuk ke poket Najib dan beg tangan Rosmah manakala bakinya barulah dipulangkan kepada rakyat. 

Apa yang lucunya, dalam satu kenyataan susulan saman tersebut, Rafizi mendakwa dia bangga kerana dapat mempertahankan hak rakyat. 

Nampak tak betapa bangangnya akal dia ni? Saman itu bukan kerana dia mempertahankan hak rakyat tetapi kerana mulut puakanya yang gemar melontarkan fitnah sesuka hati. 

Cukup-cukuplah Rafizi dengan segala masalah yang engko cipta hingga rakyat berpecah-belah. Jadilah pembangkang yang lebih baik. 

#PRKUPM2014 TAHNIAH MP UPM, TAPI.....

Foto dari Internet.

Tahniah diucapkan kepada kumpulan Mahasiswa Putra (Aspirasi UPM) yang memenangi majoriti 28 kerusi dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Putra Malaysia bagi Sidang Akademik 2014/2015. 

Berikut ialah keputusan penuh pemilihan yang berlangsung pada 3 Disember 2014: 

Mahasiswa Putra (MP) 28
Mahasiswa Propembangkang (Pro-M) 15
Siswa Penggerak Universiti (SPU) 2

Kemenangan besar Mahasiswa Putra menjadi isyarat jelas sokongan mahasiswa di UPM kepada kumpulan yang mendokong aspirasi universiti selepas kejayaan Aspirasi di beberapa buah institusi pengajian tinggi utama negara yang telah selesai menjalankan pemilihan. 

Namun begitu, di sebalik kejayaan manis ini, banyak yang perlu dilakukan oleh penggerak-penggerak wadah perjuangan Aspirasi di UPM. Antaranya: 

1. Segera bersatu. Hapuskan sengketa lama. Kenapa mesti ada dua kumpulan dengan wadah yang sama tetapi berbeza kaedah dan matlamat perjuangan? SPU sebagai kumpulan serpihan yang cuba bergerak di luar sistem perlu mengendurkan ego dan mula memikirkan secara serius hala tuju dan masa depan perjuangan Aspirasi di UPM. Kembalilah ke dalam sistem. 

2. Perkukuhkan pengaruh. Bina kekuatan. Ketika kumpulan Mahasiswa Propembangkang (Pro-M) sedang lemah di kebanyakan IPT lain termasuk di UPM sendiri, inilah masanya untuk Aspirasi menyerang hendap melalui strategi yang ampuh dan bersifat jangka panjang. Itu pun jika saranan pertama dipenuhi terlebih dahulu. 

3. Review strategi terutamanya dari segi kaedah berkempen dan perletakan calon yang bersesuaian. 

4. Grooming jentera. Yang ini jangan ditangguh-tangguhkan. 

5. Gerakerja kaderisasi perlu diperluaskan. 

SB tak berniat nak mengajar tetapi selepas analisa dijalankan sejak malam tadi, ternyata banyak kelemahan dalam gerakan Aspirasi di seluruh negara. Tiada yang mampu menang dengan selesa termasuk di UPM.

Dan hari ini, kita nantikan pula keputusan di Universiti Malaya, ibu segala pilihan raya kampus.

TERBAIK!! PROF. DR. MAHFUZ OMAR PERJELASKAN SEBAB KEJATUHAN RINGGIT

Foto ehsan Pena Minang.

Salah siapa? Logik macai, tentulah salah Najib dan Rosmah. Salah Najib sebab tak cekap. Salah Rosmah sebab boros. Ikut logik macai, kiamat nanti pun salah Najib dan Rosmah juga! Dan kalau ikut logik Prof. Emeritus Dr. Mahfuz Omar, Ketua Penerangan PAS, maka Najib wajib letak jawatan. Heh.. Akai singkat. 

Ikuti kupasan ilmiah dan tidak bangang daripada Dr. Aznil Hisham di SINI

BAR COUNCIL HILANG INTEGRITI?

Foto ehsan The Mole 

Elemen dan pengaruh Pakatan Rakyat dalam BAR Council atau Majlis Peguam terus berkuasa. Pemilihan terbaru majlis ini sekali lagi didominasi peguam-peguam pro-PR yang dimenangi dengan cara yang cukup disangsikan, penuh kontroversi, bacul lagi menjelikkan di sebalik slogan  BERSIH yang dilaung-laungkan selama ini. 

Memetik tulisan blogger tersohor tanah air, Rocky Bru, SINI bukan rahsia lagi bahawa BAR Council ialah kumpulan pendokong di belakang BERSIH, sebuah NGO yang kononnya memperjuangkan keadilan dalam sistem pilihan raya di Malaysia. Malangnya, dalam pemilihan badan mereka sendiri, konsep bersih tersebut tidak pula diamalkan.

Salah seorang calon yang bertanding, Mohamed Reza Abu Hasan, mendedahkan kecelaruan pemilihan kali ini yang menyaksikan hanya 20% atau 3, 372 orang daripada 15, 926 ahli Majlis Peguam turun mengundi - suatu jumlah yang sebenarnya tidak mengukuhkan kedudukan 12 pemenang teratas yang akan membentuk jawatankuasa majlis tersebut. SINI 

Paling mengejutkan ialah kaedah pemilihan kali ini yang penuh kontroversi. Menurut salah seorang peguam Muslim UPro yang turut bertanding, Khairul Azam atau Buzze Azam di laman sosial Facebook beliau, proses pengiraan undi dijalankan secara tertutup di mana tiada rakaman dibenarkan manakala calon-calon yang bertanding diwajibkan mengisi borang aku janji (LOU) sekiranya ingin menyaksikan proses pengiraan. 

Menurut Azam lagi, beliau hanya dapat mengikuti proses pengiraan menerusi CCTV dengan jarak bilik pengiraan dan pemantauan sejauh 300 meter. Sementera menurut Reza pula, beliau dihalang mengikuti live streaming proses pengiraan kerana enggan menandatangani LOU. 

Apa sudah jadi dengan Majlis Peguam? Di mana slogan BERSIH yang dilaung-laungkan? Di mana ketelusan? Di mana keadilan? Walau apa pun keputusannya, kita tidak boleh lagi mengharapkan badan peguam ini akan bertindak adil untuk rakyat Malaysia kerana sesama mereka sendiri, mereka gagal berlaku adil. 

Berikut ialah keputusan penuh pemilihan BAR Council 2014 yang menyaksikan sekurang-kurangnya 9 daripada 12 calon yang menang ialah pro-PR termasuk Syahredzan Johan, anak kepada Pengerusi Media Prima, Datuk Johan Jaafar. 

1. Hendon Mohamed 1,948
2. Haji Sulaiman Abdullah 1,788
3. Brendan Navin Siva 1,638
4. Andrew Khoo Chin Hock 1,609
5. Richard Wee Thiam Seng 1,519
6. Honey Tan Lay Ean, 1,470
7. George Varughese1,445
8. Syahredzan Johan 1,429
9. Ravi Nekoo 1,392
10. Low Beng Choo 1,388
11. Datuk Khutubul Zaman bin Bukhari 1,362
12. Roger Chan Weng Keng 1,346   Sumber : SINI 

Sebagai penutup, fahami proses pemilihan BAR Council dalam infografik di bawah dan jangan lupa untuk ketawakan mereka. 



Monday, 1 December 2014

KETUA SOSIALIS PUN CARI MAKAN DENGAN BERLAKON FILEM

Lelaki Harapan Dunia, gitulah judulnya. Filem ni secara jujur - kata pengarahnya, Liew Seng Tat - adalah untuk mengangkat budaya bergotong royong orang Melayu silam mengangkat rumah untuk dipindahkan dari satu kawasan ke kawasan yang lain. 

Tak tahulah sejauh mana Seng Tat membuat kajian sebelum mengarah dan menerbitkan filem ini. 

SB secara peribadi bersetuju dengan pandangan sutradara Ahmad Idham yang berpendapat filem ini hanya memperlekehkan orang Melayu. 

Lihat saja poster filem ini. Barisan pelakonnya semuanya mengenakan tudung walhal mereka itu lelaki. Orang Melayu dulu-dulu memang macam tu ke? 

Lagi satu, paling tidak boleh diterima ialah tindakan Seng Tat menjemput aktivis sosialis Hishamuddin Rais sebagai pelakon dan memainkan peranan sebagai tok pawang dalam filem tersebut. Dah tak ada orang lain ke? 



Apa kata Hisham Rais berkenaan Hudud? 



Mana pergi tukang semak filem di Film Censorship Board? Filem macam ni boleh pula lepas. Filem Bravo 5 diperap sampai sekarang belum diizin tayang. 

AKSI BANGANG NAJIB

Bangang. 

Najib sekarang pun dah pandai sebut perkataan tidak sopan macam ni. Ingatkan Anwar je yang suka menyebut perkataan-perkataan low class dalam ceramahnya. 

Macam ni lah Najib, kalau tak nak blogger prokerajaan hentam kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional yang lain, apa kata you buat checklist dan senaraikan berapa ramai pemimpin kerajaan terutamanya menteri-menteri kabinet yang bangang terlebih dahulu. 

Blogger tak ada masalah untuk backup kepimpinan sekarang sekiranya tiada masalah yang ditimbulkan lebih-lebih lagi jika kesannya ketara ke atas rakyat. 

Blogger prokerajaan pada dasarnya terdiri daripada mereka yang berprinsip. Yang membezakan mungkin dari segi kaedah menegur dan mengkritik. Ada yang direct hentam. Ada yang sipi-sipi tapi tetap kena pada sasaran. 

Sebagai Ketua, you sepatutnya bangga ada jentera yang berprinsip dan sentiasa cakna terhadap sebarang dasar atau keputusan yang dibuat oleh kerajaan you. Ini bukan zamannya mengampu sepanjang masa. Berak busuk takkan nak cakap wangi, kan? 

#PRKUM2014 SELAMAT MAJU JAYA PENGGERAK UNIVERSITI MALAYA

Detik yang ditunggu-tunggu telah tiba. Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) Universiti Malaya yang dianggap sebagai ibu bagi segala pilihanraya kampus secara rasminya membuka tirai apabila sesi penamaan calon dijalankan pada pagi ini. 

Kumpulan Penggerak Mahasiswa yang menjunjung aspirasi mahasiswa Universiti Malaya kekal gagah dengan imej dan warna rasmi Hitam Kuning, segak bergaya berarak menuju tempat penamaan. Semoga kejayaan menjadi milik anda semua tahun ini. 






Friday, 28 November 2014

MALAYSIA DALAM KONSPIRASI FILEM HOLLYWOOD

Page Tsunami Melayu pada 27 Nov 2014 telah membuat satu pendedahan berkaitan satu babak dalam filem Transformers 2 : Revenge of the Fallen dan Mission : Impossible 3 yang mempunyai persamaan ketara. Lihat foto prinstscreen yang dikongsikan oleh page tersebut di bawah : 

Persamaan atau kebetulan?

Keterangan foto : 

Gambar atas : Petikan daripada filem Transformers 2 Revenge of the Fallen (2007)
Gambar bawah : Petikan daripada filem Mission : Impossible 3 (2006)

Apa yang aneh? Perhatikan, kedua-dua foto tersebut mempunyai persamaan yang cukup ketara kecuali imej seseorang (pelakon) dalam gambar bawah. 

Filem Revenge of the Fallen diarahkan oleh Micheal Bay manakala Mission: Impossible 3 pula diarahkan oleh JJ Abrams. Kedua-duanya merupakan pengarah yang hebat dan telah menghasilkan sejumlah filem pecah panggung sama ada sebagai pengarah, penerbit ataupun penulis. 

Dari kiri Micheal Bay dan JJ Abrams. 
Secara logik mudah, bolehkah Bay menggunakan teknik salin-tampal (copy paste) dalam karyanya? Ya, memang boleh. Tapi sanggupkah beliau dikecam? Di mana keaslian idea jika teknik tersebut digunakan? Sudah pasti Bay tidak mahu dilihat menciplak karya JJ Abrams kerana filem Transformers episod pertamanya sudah cukup gah dan mencipta kejayaan yang besar sejak diterbitkan pada 2007.

Justeru tidak masuk akal jika perkara ini berlaku hasil daripada teknik salin tampal. Lihat kembali foto printscreen di atas. Jelas sekali terdapat billboard besar MALAYSIA AIRLINES atau MAS yang melatari kawasan tersebut. Berdasarkan kapsyen pada kedua-dua filem ini, lokasi billboard ini ialah di Shanghai, China. 

Sebelum ini ada pihak pernah membuat pendedahan yang sama tetapi hanya memetik daripada filem Revenge of the Fallen sahaja sejurus selepas insiden misteri kehilangan pesawat MAS MH370. Ia sedikit sebanyak telah menimbulkan pelbagai persoalan dan turut dikaitkan dengan pelbagai teori konspirasi pihak tertentu dalam insiden tersebut. 

Sama ada ia kebetulan yang disengajakan atau persamaan yang dirancang, kita tidak tahu. 

Kenapa MAS? Kenapa Shanghai? Kenapa Malaysia?

Semoga negara kita sentiasa dilindungi daripada sebarang ancaman anasir jahat di peringkat global.


JANJI KETUM UNTUK TIDAK MENGETUM LAGI

Muka minta ludah ni.
Anwar Ibrahim ibarat melumurkan ludah sendiri ke muka kusamnya apabila meminta penjelasan daripada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak tentang keputusan beliau mengekalkan Akta Hasutan seperti yang diumumkan dalam Persidangan UMNO semalam. 

Menurut Ketua Umum (Ketum) Pakatan Rakyat itu, Najib telah memungkiri janjinya untuk memansuhkan akta tersebut yang dibuat sebelum ini. 

Eh eh.. Engko ni ketum betullah Nuwor. 

Sejak bila Ketum pandai ungkit janji ni? Ketum dah lupa ke janji dia sendiri untuk bersara daripada politik dan menjadi pensyarah di negara Uncle Sam jika Pakatan Rakyat kalah dalam PRU-13 tempoh hari? 

Berapa banyak lagi janji yang Ketum pernah buat tap semua dia langgar? 

1. Janji nak dedah isu black out
2. Janji nak dedah 40k banglas
3. Janji tak bertanding dalam PRK Kajang
4. Janji tak nak jadi MB
5. Janji tak nak meliwat lagi..opss ini antara bini dia je ye kehkehkeh
6. Banyak lagi janji yang akhirnya diketumkan oleh Mr. Ketum ni

Dan macai, selamanya memacai kepada Ketum. 

Thursday, 27 November 2014

LAGI PENDEDAHAN WAJAH SEBENAR TRANSFORMASI MAHASISWA UUM

Ini lagi satu bukti yang menunjukkan kumpulan Transformasi Mahasiswa UUM (propembangkang) sudah diresapi anasir-anasir negatif dari luar kampus. Tidak pasti sama ada budak-budak Transformasi seperti dalam poster ini tahu ataupun tidak bahawa tindakan mereka menggunakan simbol tangan ini adalah salah. Apa-apa pun tahniah kepada pihak yang membuat pendedahan ini. Kini anda tahu siapa Transformasi dan siapa di belakang mereka. 


FAHAMAN SOSIALIS BERSELINDUNG DI SEBALIK KUMPULAN TRANSFORMASI UUM

#PRKUUM2014 semakin dicemari oleh pelbagai anasir luar yang dibawa oleh kumpulan Transformasi Mahasiswa. Walaupun menggelarkan kumpulan mereka sebagai Transformasi, namun kumpulan ini sebenarnya berhaluan kiri (propembangkang) atau lebih dikenali sebagai Pro-Mahasiswa di sesetengah universiti yang lain. 

Salah seorang tenaga penggerak utama Transformasi ialah Bawani KS. Sejak Bawani menyertai kumpulan ini, Transformasi benar-benar bertransformasi apabila mula menyerap sedikit demi sedikit pengaruh sosialisme yang dibawa oleh pelajar tersebut. 



Di luar kampus, Bawani sememangnya diketahui merupakan anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang bergiat aktif berkempen untuk memansuhkan hak-hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputra di Malaysia. 

Malangnya, dalam kumpulan Transformasi, tidak sedikit pelajar Melayu yang turut sama berjuang dengan Bawani.  Tidak pernahkah mereka mengkaji sejarah perjuangan sosialis di Malaysia? 

Kepada mahasiswa-mahasiswi UUM, buatlah pilihan yang bijak. Jangan diikutkan nafsu dan hasutan. Gunakan akal yang waras. Tanya iman, siapakah yang sepatutnya menjadi pilihan. 


Wednesday, 26 November 2014

PANAS!! TRANSFORMASI MAHASISWA UUM KANTOI FITNAH

Kumpulan mahasiswa propembangkang UUM, Transformasi Mahasiswa, dilihat begitu terdesak untuk memenangi pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Sidang Akademik 2014/2015 sehingga tergamak memfitnah kepimpinan universiti sendiri. 

Hal ini dibuktikan melalui satu rakaman audio yang disiarkan menerusi akaun Youtube UUM Insider berjudul "Kisah Benar TNCHEPA UUM" berdurasi 4:47 yang didedahkan oleh kumpulan terbabit. 



Fitnah ini dipercayai dibuat bagi mengalihkan isu seorang mantan MPPUUM SA 2013/2014, Bawani KS dan beberapa pelajar bukan Islam yang lain yang berucap di dalam sebuah surau bersama Presiden MPMUM, Fahmi Zainol di UUM baru-baru ini sehingga menerima kecaman hebat daripada pelbagai pihak di seluruh negara. 

Walaupun UUM Insider cuba mengaitkan individu yang dirakam percakapannya dalam klip audio ini dengan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UUM, Prof Madya Dr. Abdul Malek Hj. Abdul Karim, namun mereka gagal mengemukakan sebarang bukti sokongan yang kukuh. 

Secara peribadi, SB juga kenal rapat dengan Prof. Madya Dr. Abdul Malek dan SB percaya beliau bukanlah seperti yang digambarkan. 

Anehnya, sejak bila kumpulan mahasiswa propembangkan seperti Transformasi Mahasiswa UUM ini percaya akan rakaman audio sebagai bukti? Bukankah pembangkang selama ini menolak sebarang bentuk bukti dalam format sebegini. Malah, video-video seks membabitkan pimpinan utama parti-parti pembangkang yang pernah didedahkan sebelum ini juga ditolak mentah-mentah. Kalau video yang lebih jelas dan kukuh pun ditolak, inikan pula rakaman audio tanpa wajah sebegini. 

Hasil penelitian yang dibuat, kami simpulkan bahawa rakaman ini boleh direkayasa oleh sesiapa sahaja bertujuan menjatuhkan kredebiliti TNC HEPA UUM menjelang pemilihan pada 27 Nov 2014 ini walaupun di hujung klip yang dipaparkan mereka cuba membuat perbandingan suara antara Prof. Madya Dr. Abdul Malek dan individu terbabit. 

Kalau Johan Raja Lawak boleh tiru pelbagai bentuk suara, adakah mustahil untuk dilakukan oleh orang lain? 

Kepada Transformasi Mahasiswa, bertandinglah secara bijak dan matang. Tak perlu guna kaedah fitnah dan pendustaan sebegini. 

Tuesday, 25 November 2014

#PRKUKM2014 GMUKM BENTUK KERAJAAN TANPA MAJORITI


Kemerosotan pengaruh kumpulan mahasiswa propembangkang di kampus-kampus seluruh negara semakin ketara. Di UKM misalnya, kumpulan propembangkang, Gabungan Mahasiswa (GM), hampir-hampir tewas mengejut kepada Aspirasi UKM walaupun universiti tersebut merupakan kubu kuat Pakatan Rakyat selepas UM.

Dalam satu pendedahan yang pernah dibuat oleh Zulkifli Nordin dua tahun lepas, UKM menurut beliau telah dijadikan sarang bagi Pakatan Rakyat untuk membiakkan kader-kader masa depan mereka. Justeru tidak hairanlah GM sentiasa menang besar sejak sekian lama di UKM.

Namun segalanya berubah tahun ini. 2014, mencatatkan sejarah baharu buat mereka kerana ia ialah tahun kebangkitan Aspirasi UKM yg mencatatkan kemenangan 14 kerusi berbanding GM yg hanya mampu mencatatkan 15 kerusi sahaja. Tipis sekali.

Tambah parah, walaupun menang majoriti satu kerusi, GM sebenarnya tetap kalah dari segi undi popular. Berbanding Aspirasi UKM yg mencatatkan 54% sokongan mahasiswa/i di universiti tersebut, GM hanya mampu meraih 46% sahaja undi keseluruhan.

Tiada lagi istilah selamat atau selesa. Tiada lagi kubu yg utuh buat pembangkang. Satu-satunya harapan yg tinggal ialah Universiti Malaya yg masih belum menjalankan pemilihan. 

Jika kita ambil hukum undi popular yg dicanang-canangkan oleh macai-macai Pakatan Rakyat selama ini, maka kerusi Presiden Persatuan Mahasiswa UKM sepatutnya diserahkan kpd calon dari Aspirasi. Ia bukan milik GM yg sudah tidak popular di sana.

Sumber : Tsunami Melayu

Tuesday, 11 November 2014

MAHASISWA TUNTUT KEBEBASAN SEPERTI DI BARAT?



Apa makna kebebasan kepada puak-puak antiestablishment ni? 

Kepada rakan-rakan semua, jangan bagi peluang kepada mereka ini bermaharajalela. Jangan bagi peluang kepada mereka ini bersuara. Kita serbu dan kita lawan hujah mereka. 

YB KAMARUL BAHRIN NAK AJAR PARA PENSYARAH

YB PAS Kuala Terengganu, Kamarul Bahrin tiba-tiba nak mengajar kerajaan dan pihak universiti supaya tidak mengongkong mahasiswa serta para pensyarah daripada mengeluarkan pendapat.

SB nak tanya, sejak bila pihak kerajaan atau mana-mana universiti mengamalkan polisi sedemikian?

Selama ini para pensyarah diberikan kebebasan seluas-luasnya untuk mengajar di dalam dewan kuliah, bebas menghasilkan kandungan pembelajaran masing-masing. Malah, tak keterlaluan dikatakan, para pensyarah propembangkang lebih ramai yang menggunakan kemudahan universiti untuk berpolitik secara 'intelektual' termasuk menyediakan tugasan ilmiah yang berbaur politik propembangkang. 

Pindaan AUKU 2012 pula membenarkan mahasiswa menyuarakan pendapat seluas-luasnya, termasuk menganggotai mana-mana parti politik di luar kampus. Syaratnya mudah, jangan bawa masuk ahli politik untuk berpolitik di dalam kampus. Takkan benda ni pun tak faham? 

Ada sebabnya kenapa syarat ini dikuatkuasakan. Untuk makluman tuan YB, berapa kerat je mahasiswa yang kemaruk sangat dengan politik. Pihak universiti perlu menjaga kepentingan majoriti pelajar lain yang tidak mahu terlibat dengan politik keterlaluan berbanding menjaga hak seorang dua seperti Fahmi Zainol, Adam Adli atau Safwan Anang. 

Wake up YB. Dont be so stupid. 

Tuesday, 4 November 2014

UM DICABAR BUANG MAHASISWA BERMASALAH


Buang universiti? Tak ada hal langsung. Kesemua mereka akan dipungut oleh UNISEL sebaik-baik sahaja dibuang kelak. Bersepah dah sisa buangan UM dikutip oleh UNISEL sebelum ini. Semuanya bermasalah. 

AKSI ANGKUH LIM GUAN ENG KETIKA MENGADAP SULTAN BRUNEI DIKUTUK RAKYAT PULAU PINANG


Angkuhnya Lim Guan Eng! 

Foto di atas dirakam ketika Ketua Menteri Pulau Pinang itu mengiringi Raja Perlis, DYMM Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail dan TYT YDP Negeri Pulau Pinang, Tun Dato' Seri Utama Haji Abdul Rahman bin Haji Abbas mengadap Sultan Brunei Darussalam, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hasanal Bolkiah yang tiba di Pulau Pinang hari ini. 

Sultan Hasanal Bolkiah yang dalam rangka lawatan kerja tiga hari ke Malaysia dijangka akan menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang sempena Upacara Konvokesyen USM ke-50 pada Sidang Pertama, 5hb November 2014 ini.

Walaupun sudah dimaklumkan tentang kod etika pakaian rasmi untuk majlis ini, namun Lim Guan Eng nampaknya sengaja memilih untuk tidak mematuhi perintah tersebut. Mungkin Guan Eng cuba membuktikan kedudukannya sebagai Khalifah Pulau Pinang jauh lebih tinggi berbanding ketiga-tiga pemimpin utama tersebut lantas bertindak biadap sedemikian. 

Apa-apa pun, inilah gelagat sebenar kaum chauvanist ultra kiasu di negara kita hari ini yang semakin lama semakin biadap dan angkuh. Tahniah dan takziah kepada orang-orang Melayu Pulau Pinang khususnya para penganut PAS kerana mempunyai Khalifah Agong Lim Guan Eng ini. 

PEMIMPIN PAS BELA SISTERS IN ISLAM, APA KATA NIK AZIZ?

Sejak mengamalkan 'nikah muta'ah' dengan parti sekular PKR dan parti komunis DAP, PAS yang dulunya merupakan parti Islam totok, semakin menyimpang jauh. 

Terkini, sekumpulan Ahli Parlimen PAS diketuai YB Mujahid Yusof,  mempertikaikan keputusan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang memfatwakan kumpulan Sisters In Islam (SIS) sebagai sesat kerana menyebarkan fahaman pluralisme dan liberalisme akidah. 

Adakah YB Mujahid menyokong SIS secara tidak langsung dan menentang usaha MAIS dalam menangani pengembangan fahaman sesat tersebut? 

Tidakkah ahli-ahli Yang Berhormat PAS ini menyedari bahawa liberalisme dan pluralisme sudah didefinisikan sebagai suatu fahaman yang sedang berkembang di seluruh dunia dan menjadi anutan sebahagian besar umat Islam moden sehingga dilabelkan sebagai agama baharu yang sesat lagi menyesatkan? 

Semoga perkembangan muktahir membabitkan pemimpin-pemimpin PAS ini diambil maklum oleh Mursyidul Am parti tersebut, YB Nik Aziz Nik Mat yang selama ini lantang mengkafirkan UMNO siang dan malam. 

FAHMI ZAINOL KE USM, APA TINDAKAN PIHAK UNIVERSITI?

"Mahasiswa tak patut takut pada pentadbiran universiti. Pentadbiran universiti yang patut takut pada mahasiswa," demikian saranan berbaur hasutan daripada bekas mahasiswa yang gagal menamatkan pengajiannya, Fahmi Reza. 

Setelah bertahun-tahun Fahmi pulang ke tanah air tanpa membayar satu sen pun kos pengajiannya yang dibiayai pihak kerajaan menggunakan wang rakyat, kini dia semakin berani menebarkan idealisme songsangnya lantaran tiada tindakan diambil oleh pihak berkuasa. 

Hasutannya semakin lama semakin berbisa, lebih-lebih lagi dalam menyeru golongan mahasiswa supaya memberontak. Dengan penyataan "mahasiswa tak patut takut pada pentadbiran universiti" ini misalnya, sudah cukup menggambarkan bahawa mereka langsung tidak menghormati institusi menara gading. 

Malangnya, masih banyak boss atasan di universiti awam kita yang enggan 'beraksi' dalam menangkis pencerobohan kumpulan antiestablisment ini. Lebih malang, ada yang bersikap neutral dengan alasan mahasiswa perlu diberikan ruang untuk bersuara!  

Soalnya, sampai bila? Adakah hanya hak mereka ini sahaja yang perlu dihormati? Bagaimana dengan hak majoriti mahasiswa lain yang cintakan keamanan dan keharmonian kampus? 

Insiden di Universiti Malaya baru-baru ini yang melibatkan Presiden Persatuan Mahasiswa universiti tersebut, Fahmi Zainol, sudah sewajarnya dijadikan iktibar untuk semua. Tatkala pihak universiti cuba memilih bersikap neutral, ironinya, pembangkang terus menggasak pagar kampus berkudakan mahasiswa yang cetek akal dan rakus pemikiran. Sikap neutral ini ternyata mengundang padah. 

Namun yang lepas biarkan berlalu. IPTA lain perlu memperkemaskan langkah dan bersedia menerima asakan-asakan yang bakal kunjung tiba. Dalam masa terdekat, khabarnya beberapa IPTA di utara tanah air termasuk Universiti APEX akan 'dicerobohi' kuda-kuda pembangkang ini. Bersediakah anda? 

Monday, 4 August 2014

PEGUAM NEGARA HADAPI SINDROM TIDUR SIANG MALAM

Ketika menghadiri sesi brainstorming di Kampong Baru pada akhir Ramadhan lepas, SB berpeluang membangkitkan persoalan ini : Kenapa tiada tindakan ke atas pencetus isu perkauman daripada kaum selain Melayu? Dan kenapa kalau Melayu, tindakan begitu cepat? 

Soalan klise tetapi jawapannya amat diperlukan.

Seorang pegawai dari Cawangan Khas, Bukit Aman kemudian menjawab persoalan itu dengan tenang dan berhati-hati. 

Menurut beliau, pihak polis telah melakukan yang terbaik - menyiasat dan menahan - jika ada laporan dibuat. Yang menjadi masalahnya ialah di peringkat pendakwaan apabila melihatkan pihak Jabatan Peguam Negara. 

Begitu banyak kes yang dibuang tanpa sebab walaupun siasatan telah dijalankan oleh pihak polis. Kononnya siasatan tidak lengkap. Nak lengkap macam mana lagi? Anehnya, bila kes melibatkan orang Melayu, tindakan pendakwaan begitu cepat dijalankan. 

Di sini, persoalan yang dibangkitkan kembali ialah, apa sudah jadi dengan Jabatan Peguam Negara? Masih tidur dan mahu terus tidur hingga negara berkocak? 


Wednesday, 21 May 2014

WANITA INI TAK MALU MENGAKU DIRI SEHEBAT TUN M

Page DAP Penang hari ini menyiarkan posting yang dilihat menyokong pendirian ibu Dyana Sofya, Yammy, yang merestui anaknya itu menentang hukum Allah iaitu Hudud.

Yammy dalam kenyataan balas terhadap kecaman Tun Dr. Mahathir yang kecewa dengan keputusan Dyana menjadi calon boneka DAP, menyatakan anaknya itu berhak menentukan masa depannya sendiri.

Yammy menggunakan contoh anak Tun Dr. Mahathir sendiri iaitu Marina, bagi menunjukkan 'kegagalan' Tun mendidik anak perempuannya itu.

Ini kerana Marina merupakan aktivis hak asasi manusia yang lantang menentang kerajaan malah menjadi tulang belakang gerakan Sisters In Islam dan COMANGO amnya. Ia berbeza sama sekali dengan pendirian politik Tun Dr. Mahathir selama ini.

Soalnya, adakah Yammy sudah sehebat Tun Dr. Mahathir sehingga layak dijadikan perbandingan? 

Tun Dr. Mahathir tidak pernah bersetuju atau menyokong Marina tetapi Yammy sebaliknya, bukan sahaja merestui malah menyokong penuh anaknya bertanding atas tiket DAP termasuk menentang Hudud yang menjadi dasar parti tersebut.

Sebagai ibu yang beragama Islam, adakah Yammy sedar tindakannya itu bertentangan sama sekali dengan perintah Allah SWT?  

Tun Dr. Mahathir tidak perlu melayan serangan bodoh oleh Yammy ini walaupun DAP cuba menggunakan peluang tersebut untuk menaikkan reputasi Dyana menjelang hari pembuangan undi.

Sebaliknya Yammy sendiri perlu sedar bahawa anaknya itu hanya boneka yang tiada apa-apa kelebihan di mata pemimpin DAP melainkan sebagai alat menarik sokongan orang Melayu pada masa hadapan. Dan Yammy perlu sedar DAP hanya berani meletakkan Dyana di Teluk Intan kerana yakin kerusi tersebut adalah kerusi selamat. 


Tuesday, 20 May 2014

MAT SABU ENJOY TENGOK AURAT DYANA SOFYA SAMBIL MENIPU ALLAH

Apa hukumnya memakai tudung? Dan apa hukumnya tidak memakai tudung? Soalan ini ditujukan kepada para pentaksub PAS, dan khas kepada TIMBALAN PRESIDEN PARTI ISLAM SEMALAYSIA a.k.a PAS, Mat Sabu.

Jangan bila bercakap bab hukum, anda hanya nampak Rosmah dan Puteri-puteri UMNO sahaja. Cuba fahami maksud kata-kata penuh bongkak dan fasik daripada calon DAP beragama Islam ini : 
“Saya pakai selendang semalam (kerana) saya berada di markas PAS dan saya hanya menyatakan hormat saya (dengan pakai selendang). Masa di Gelang Patah (Johor) pun saya buat perkara yang sama (kerana) program PAS," Dyana Sofya, DAP.
Ini Dyana Sofya bertudung tapi masih terdedah aurat.


Dan ini pula, Dyana Sofya tanpa tudung sekaligus membogelkan auratnya.


Yang mana satu PAS suka? Kalau Mat Sabu, dia lebih suka gambar kedua. Tak percaya? Tengok gambar di bawah ini pula : 


Bukan main lagi Mat Sabu bila dapat peluang duduk sebelah perempuan mongel macam Dyana Sofya ni. Jarang jumpa dalam PAS spesis mongel tak bertudung macam ni. Yang ada pun hipokrit je banyak. Sekali sekala dapat peluang, Mat Sabu pun enjoy sakanlah. 

Maaf PAS, anda perlu bermuhasabah sekarang. Cek balik rukun dan tertib perjuangan anda yang selama ini diagung-agungkan dalam tamrin tahap tiga kepada mahasiswa-mahasiswi yang menyokong anda. Betulkan dulu akhlak pemimpin anda sebelum bercakap bab hukum. 

Akhir soalan, adakah PAS hanya bijak menipu Allah? 

SIAPA DYANA SOFYA TANPA UiTM?

Dyana Sofya, calon DAP dalam PRK Teluk Intan, terus menyerang institusi pengajian tinggi bumiputera UiTM yang pernah mendidiknya hingga diangkat menjadi calon DAP.

Ironinya, tanpa UiTM, Dyana belum tentu layak ke mana-mana institusi pengajian lain di negara ini. Dan Dyana perlu ingat, dia diterima masuk ke UiTM bukan kerana keluarganya atau ibunya orang kuat UMNO.

UiTM sememangnya tidak dibina khas untuk orang UMNO. Dyana ini hanya satu contoh tipikal Melayu yang angkuh hasil didikan UiTM di luar sana yang berasakan UiTM itu hanya untuk orang UMNO dan mendoktrin pelajar menyokong UMNO. Tiada sesiapa yang memaksa sesiapa menyertai UMNO atau menyokong UMNO melainkan ia datang daripada kesedaran diri sendiri untuk membantu perjuangan UMNO yang telah berusaha mewujudkan institusi pengajian tersebut.

Namun, pengaruh pemikiran liberal demokratik yang lebih mudah diterima di luar UiTM menyebabkan golongan muda seperti Dyana keliru dengan tujuan penubuhan UiTM itu sendiri. Ini harga yang perlu dibayar apabila kerajaan melaburkan duit yang banyak untuk menghasilkan mahasiswa tetapi akhirnya mereka dirosakkan dengan mudah oleh pihak pembangkang yang menjadikan universiti sebagai kilang merekrut kepimpinan baru. 

Walaupun Dyana menolak dakwaan bahawa dia dijadikan sebagai boneka oleh DAP khususnya Lim Kit Siang, namun ia tidak dapat menyembunyikan agenda jahat parti komunis tersebut dalam percaturan mereka memenangi kerusi Teluk Intan sekali lagi.

Dyana mungkin tidak menyedari, ramai lagi anak muda Cina yang lebih berkelayakan dan mempunyai pencapaian yang hebat untuk diletakkan sebagai calon. Tetapi kenapa dia yang menjadi pilihan? Apakah sumbangannya kepada rakyat Teluk Intan selama ini? Apakah pencapaian peribadinya selama bergelar mahasiswa? Adakah Uncle Kit Siang memilihnya atas faktor dirinya sendiri atau kerana dia Melayu dari keluarga UMNO? 

Dyana sememangnya tidak nampak betapa halusnya agenda Kit Siang dalam percaturan ini. Teluk Intan ialah kerusi selamat DAP, dikenali sebagai kawasan penyokong kuat gerakan komunisme suatu ketika dahulu. Hari ini, Teluk Intan yang mempunyai taburan penduduk majoriti orang Cina, sama sahaja seperti di tempat-tempat lain, sudah beralih menyokong DAP. Jika mereka mengundi Dyana sekali pun, ia bukan kerana Dyana tetapi kerana menyokong DAP dan kerana benci akan Barisan Nasional khususnya UMNO. 

Dyana, hakikatnya, tidak sedar bahawa jika DAP memilih seekor babi betina mongel dan montok sebagai calon di Teluk Intan sekali pun, tetap akan disokong oleh pengundi-pengundi Cina di situ. 

Semua ini merumuskan dengan mudah akan fakta bahawa Dyana bukanlah pilihan terbaik daripada DAP tetapi untuk jangka panjang, Dyana ialah boneka paling cantik dan mulus untuk dijadikan sebagai umpan mengaut sokongan Melayu muda liberal supaya menyokong DAP.

DAP sejak awal lagi menyedari betapa mereka tidak boleh bergantung kepada PKR dan PAS untuk memerintah negara ini. DAP malah menyedari bahawa cabaran sebenar mereka ialah menguasai undi Melayu tanpa melalui kedua-dua parti pakatan tersebut. Bagi DAP, Melayu perlu diselenggara semula supaya melihat DAP sebagai sebuah parti liberal yang memperjuangkan hak semua kaum. Justeru, dengan meletakkan Dyana di Teluk Intan, sebuah kerusi selamat, sekurang-kurangnya orang Melayu muda liberal mula melihat DAP dari satu jurus pandang yang baharu, apatah lagi Dyana sendiri merupakan bekas Puteri UMNO dan keluarganya juga merupakan penyokong kuat UMNO. 

Stretagi DAP ini sebenarnya cukup ampuh dan tidak pernah terfikirkan oleh UMNO sendiri. Ia ibarat memotong berlian dengan berlian. Untuk memusnahkan penguasaan UMNO dalam kerajaan Barisan Nasional, maka DAP memilih orang Melayu sendiri, daripada keluarga UMNO sendiri, dan daripada bekas pelajar UiTM sendiri. 

DAP tidak kisah jika mereka kehilangan kerusi Teluk Intan dan tidak bertelagah sesama sendiri demi memberi laluan kepada seorang anak muda seperti Dyana kerana ia risiko yang berbaloi untuk ditanggung dalam jangka panjang. Anehnya, kenapa UMNO tidak pernah fikir akan permainan politik DAP ini? 

Sekarang, Dyana tetap Dyana yang menyokong DAP. UiTM pula kian dicabar. Melayu sedang diperalatkan untuk agenda DAP menawan tampuk pemerintahan negara. Tiada apa yang boleh dilakukan pada tahap ini, kecuali UMNO memperkemaskan semula rentak mereka daripada segenap sudut. Usah bermimpi lagi. Lakukanlah rombakan secara besar-besaran.

Monday, 19 May 2014

I AM KARPAL SINGH ATAU I AM KAFIR HARBI?

Maaf pakcik, makcik. SB terpaksa menulis di sini. Jika pakcik dan makcik punya anak di luar sana, SB harap mereka akan menegur pakcik dan makcik.

Mungkin pakcik dan makcik tak tahu apa-apa dalam perjuangan DAP kerana pakcik dan makcik sudah tentu mengikut sahaja rentak parti pakcik dan makcik. 

Tapi pakcik dan makcik tentu tak pernah lupa akan hakikat betapa mendiang Karpal Singh dahulu sangat keras menentang Hudud dan Negara Islam. 

Jadi kenapa pakcik dan makcik ingin jadi Karpal Singh? Ia sama seperti I AM KARPAL SINGH itu ialah I AM KAFIR HARBI! Astaghfirullah.. 

Pakcik dan makcik, dan pakcik-pakcik makcik-makcik sekalian di luar sana. Usia ini seharusnya mematangkan kalian untuk berfikir dan menilai atas neraca agama, bukan politik kepartian semata-mata.

Benar, itu cuma slogan dalam kempen PRK Bukit Gelugor yang diperkenalkan oleh DAP. Tapi pakcik dan makcik tahu tak, dalam fahaman politik mereka, Karpal Singh itu sudah sampai ke tahap dewa. Sebab itulah mereka menggunakan slogan ini. 

Allah Maha Pengampun. Pakcik dan makcik bertaubatlah. 

Thursday, 16 January 2014

BILA BABI GELI DENGAN KANGKUNG


Mungkin ini belum boleh dilabelkan sebagai kemuncak penghinaan kaum makan babi haram ni terhadap kepimpinan negara.

Kepimpinan negara ialah kepimpinan Melayu. Ingat, kaum makan babi haram ini tidak pernah redha orang Melayu memimpin mereka. Mereka selamanya tidak akan redha bahawa di Malaysia, kaum mereka yang merupakan salah satu kaum terbesar di dunia, dipimpin oleh orang Melayu yang merupakan kaum yang kecil. 

Hakikatnya, Najib tersepit dalam permainan politik kaum makan babi haram ini yang turut memegang kuasa ekonomi negara. Mereka akan pastikan Najib tersungkur dan akan merampas kuasa kepimpinan Melayu dalam PRU-14 nanti. 

Wednesday, 15 January 2014

LEBIH BANYAK PENUMBUK BAKAL TERBANG KE MUKA MENTERI

Di sebalik isu Timbalan Menteri Pelajaran II, YB P. Kamalanathan ditumbuk oleh Setiausa Pemuda UMNO Bahagian Hulu Selangor, sebenarnya ada perkara yang lebih penting untuk ditelitikan oleh pihak kementerian beliau.

P. Kamalanathan tidak akan ditumbuk jika isu asasnya tidak berlaku. Masalah guru memohon pertukaran bukan isu baharu. Dalam kalangan guru masalah ini ibarat rantai besi yang menjerut leher mereka khususnya dalam kalangan guru yang berhajat memohon pertukaran.

Bagi mereka yang mempunyai kabel atau orang dalam, proses pertukaran mungkin lebih mudah. Untung nasib, akan diproses segera. Namun bagi guru yang tak kenal siapa-siapa pun yang berkuasa di dalam kementerian, pasti terpaksa menunggu empat lima tahun sebelum permohonan diproses.

Pihak kementerian tidak boleh lagi menggunakan alasan tiada tempat atau opsyen tidak kena apabila berhadapan guru-guru ini. Kementerian sepatutnya menyelesaikan masalah tersebut dengan melakukan rombakan secara besar-besaran, bukannya membiarkan ia berlarutan dari tahun ke tahun.

Guru-guru memerlukan motivasi yang tinggi dan konsisten untuk terus berbakti. Secara psikologi, guru yang berkahwin tetapi terpaksa duduk berjauhan dengan pasangan masing-masing pasti akan mengalami kemerosotan motivasi dan emosi. Tanyalah guru-guru yang terlibat. Mereka tidak memohon pertukaran kerana suka-suka tetapi lebih memikirkan hal keluarga masing-masing.

Sampai bila isu dan masalah ini hendak dibiarkan? Menteri sepatutnya lebih cergas menyelesaikan permohonan pertukaran para guru dengan memberikan fokus yang sewajarnya.


Jangan nanti lebih banyak penumbuk hinggap di muka menteri baru nak bertindak.  

CADANGAN SEBAT PERAGUT - ADAKAH COMANGO AKAN MENENTANG?

Cadangan Persatuan Kepolisan Masyarakat Malaysia yang mahukan hukuman yang lebih berat untuk kesalahan ragut wajar disokong oleh semua pihak.

Malah, pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) juga sudah menyatakan sokongan terhadap cadangan ini.

Dalam satu undian dalam talian yang dijalankan oleh portal berita Astro Awani, sebanyak 95% pengundi bersetuju dengan cadangan tersebut. 

Hal ini seharusnya dibawa ke peringkat yang lebih tinggi supaya satu undang-undang dapat digubal segera bagi membela nasib mangsa ragut di negara ini. Buat masa ini tiada undang-undang khusus bagi jenayah ragut sebaliknya pesalah hanya didakwa di bawah Akta Kanun Keseksaan bagi mencuri untuk ragut yang tidak melibatkan kekerasan.

Cadangan oleh Pesatuan Kepolisan Masyarakat Malaysia supaya peragut disebat dan dipenjara tentunya satu alternatif hukuman yang lebih efektif bagi kesalahan tersebut.

Namun, jangan pula isu ini dipolitikkan oleh pihak-pihak yang memperjuangkan hak asasi manusia terutamanya COMANGO. Jika jenayah meningkat, mereka hanya tahu menyalahkan pihak kerajaan. Apabila kerajaan mahu bertindak, mereka jugalah yang paling lantang menentang dengan pelbagai alasan yang kadang-kala tidak masuk akal atas nama hak asasi manusia. 

RANCANGAN SABOTAJ TAHUN BARU CINA DIDEDAHKAN

Lepas satu, satu lagi akan naik harga.

Sempena Tahun Baru Cina ini, harga limau mandarin pula dijangka akan naik antara 20 hingga 35 peratus bagi setiap jenis kotak yang dijual. Bagi kotak 4kg akan dijual pada harga RM12.00 manakala bagi kotak 8kg pula akan dijual pada harga RM24.00.

Limau mandarin merupakan aspek kebudayaan yang penting ketika sambutan Tahun Baru Cina.

Apa yang menarik perhatian ialah, kenyataan oleh Setiausaha Persatuan Pemborong Buah-buahan Kuala Lumpur, David Tey yang memberikan alasan permintaan tempatan yang meningkat di China menjadi faktor kenaikan harga buah tersebut di Malaysia.

Dari sudut perniagaan, perkara ini bukanlah sesuatu yang pelik. Adalah normal jika pengeluaran tidak selari dengan kadar permintaan maka harga sesuatu produk atau perkhidmatan akan dinaikkan.

Hal yang sama juga berlaku di negara kita. Kadar pengeluaran bagi barangan atau produk tertentu sering dipengaruhi faktor permintaan. Namun pada masa yang sama, ada faktor-faktor lain yang turut mempengaruhi pengeluaran. Sebagai contoh, pengeluaran hasil laut seperti ikan segar amat bergantung kepada faktor cuaca dan iklim sedangkan permintaan sentiasa tinggi. Pada waktu itu, harga ikan sudah pasti akan melambung melebihi kadar biasa.

Namun begitu, rakyat kita seolah-olah tidak celik terhadap hakikat ini akibat sentimen politik yang amat melampau apabila berhadapan sesuatu kenaikan harga. Semua peluru akan dibedil ke arah pihak kerajaan seolah-olah setiap harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia ditentukan oleh kerajaan pusat.

Kita tunggu dan lihat pula selepas ini. Adakah rakyat yang bodoh bukan kepalang ini akan menyalahkan kerajaan juga selepas harga limau mandarin dinaikkan sempena Tahun Baru Cina?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

1+1 13 Mei 13 Mei 1969 1Malaysia 1Malaysia Brothers 1MDB 20 April 2013 206 A.Samad Said A380 Abdullah Ahmad Badawi ABIM Adam Adli AES Ahmad Awang AIC Aidlifitri Aiman Taslim Air Asia Airbus Akademik Akademik Pengajian Islam Akhlak Akidah Akmal Kamaruddin Akram Ikrami Akta 174 Akta Berhimpun Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) AkuJanji Al-Jazeera Alam Bina Ali Hamsa Alif Alvin Aman Aman Kampus Ambiga. A. Samad Said AMK Ammar Atan Amrin Buang Anak Anak Muda Sayang Negara Anarkisme Angkuh Annual Camping Annuar Musa Antarabangsa Anti ANWAR Anwar Ibrahim Anwarinas APCET Arab Saudi Asam Pedas Asmara Aspirasi Astronomi ATM AUKU Automotif Awam Azan Safar Azhar Idrus Azizan Razak AZLAN AZLAN LAZIM Azmin Ali Aznil Hisham Ba Babi Babi DAP Balik Pulau Bangkit Banglo Banjir BAPAK Bar Council Barat Barisan Nasional Barisan Nasional Selangor Barrack Obama BAWANI BB1M Belia Bentara Guru Benz Ali Berani Bernama BERNAS 2012 BERSIH BERSIH 2.0 BERSIH 3.O BERSIH KAMPUS Better Nation Biadap Biasiswa Biseksual Bisnes Black 505 Black Ops Blogger Blogger Kapak BN Boikot Boikot CINA DAP Bola Sepak Borneo BR1M Bukhairy Suffian Bukit Aman Bukit Gelugor Buku Jingga BUNGA RAYA Buzze Azam Calon Cap Ayam Cauvanis Chan Kon Yeow Changing Chauvanits Che Tom Yahya Chegu Bard China Doll Cikgu Cina CN AL-AFGHANI COMANGO Cukai Jalan Cybertroopers DADAH Dajjal Dakwah Dana DAP Dataran Merdeka Dato' Aidit Ghazali Datuk Fauzi Shaari Datuk Seri Mohd Bakri bin Mohd Zinin DATUK T DBKL Debat DEMA Democratic Islam Party DEMOKRASI Demonstrasi Demontsrasi Dewan Muslimah Pas Pusat Dewan Pemuda PAS Dewan Ulamak PAS Pusat DIP Diplomatik Dokumen Domestik Dong Zong DPPP Dr. Mazlan Ismail Dr. MiM Dr. Muhaimin Sulam Dr. Nasir Zakaria Dr.MAZA DRB HICOM DUN Kelantan Dyana Sofya DYMM YDPA Dzukifly Ahmad e-Undi EDIKOUP EKONOMI Enlighment ESKAY Ezam Mohd Nor Faekah Hussin Fahmi Reza Fahmi Zainol Fakta FAM Fasakh Fathul Bari Fatwa FELDA Filem Filiphina Filsuf Fitnah Fitnah PAS Flashmob Freedom Freemason Gaji Minimum GAMIS Ganas GASAK Gay Gelang Patah Gene Sharp George Soros Gerakan Harapan Baru Gerila GHB Global GM UKM GM13 GMI Google GRADUAN Guru Hakim Hakka Harakah Harga Hari Belia Negara Hariz Zuan Harun Taib HARUN YAHYA. PKR Harussani Zakari Harussani Zakaria Hasan Ali Hasan Basri Haziq Abd Aziz Haziq Abdullah HBN 2012 HINDRAF Hindu Hippie Hippies Hishamuddin Rais Hishamuddin Tun Hussein Onn Hisyamuddin Rais Hj. Hadi Awang Hollywood Homoseksual Hudud Hukum Barat Hukum Hudud Hunger Strikes Husam Musa Hutang Hutang Negara Ibu ICJ Idris Jusoh IKD Iklan Illuminati ILMU Imam Imam Muda Iman IMF Implikasi Indian Indonesia Inter-faith Marriage IPG IPTA IPTS IRI Irshad Manji Islam Islam Tanwiri Islamiah Ismail Mina Israel Istana Negara Jabatan Audit Negara Jabatan Peguam Negara Jalur Gemilang Jambatan Kedua JASA JATI Jenayah Jiddan Jingaa 13 Jiyyad Johan Jaafar Johan Raja Lawak Johor JPA JPM JPP UiTM k-POP Kaabah Kad Diskaun Kafirkah Aku Kahwin Campur Kak Wan Kalimah Allah Kamarul Bahrin KAMI Kapak Karikatur KARISMA Karpal Singh Kartun Karya KAS Katolik KDN Kebajikan Kebebasan Bersuara Kelab Penyokong Bn IPTA Kelab Penyokong Mahasiswa Kelab Sosialis UiTM Kelantan Kementeria Pengajian Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia Kempen PRU 13 Kepala Babi Kereta Keris KERJAYA KESATUAN Kesatuan Mahasiswa Malaysia Kesesakan Ketum Khairy Jamaluddin Khaled Nordin Khalid Ibrahim Khalid Ismath Khalid Jaafar Khalid Samad Khir Toyo Kiamat Kiasu KIMAK Kiram III KL GENGSTER 2 Komando Malaysia KOMAS Komrad Haizal KOMTAR Komunisme Konflik Konspirasi Kota Damansara KPN KPT Kristianisasi Kronisme KSN Kuantan Kubu Gajah Kuda KUIN KUIS Kultusisme LAHAD DATU Langgar Lapar Lelaki Harapan Dunia Lembaga Pengampunan Lenovo Lesbian LGBT Liberal Liberalisme Lim Chee Wee Lim Guan Eng Lim Guang Eng Lim Kit Siang Limau Mandarin Liqa LIWAT Liwat 2 LMP Logo Merdeka Low Yat Lynas MAFREL MAGAR Mahasewel Mahasiswa Mahasiswa Keadilan Mahasiswa Putra Mahasiswi Mahfuz Omar Majlis Belia Negara Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Mahasiswa Bertindak Majlis Peguam Majlis Syura Ulama PAS Makkah Maktab Malaisi Malaysia Malaysia Bangkit Malaysiakini Maliki Rafiee Mandeep Singh Mangsa MANIFESTO BARISAN NASIONAL MANIFESTO PAKATAN RAKYAT Manipulasi Maria Chin Abdullah Marina Mahathir MAS Maslee Malik Mat Sabu Matawang Mazlan Aliman MBM Media Meja Bulat PTPTN Melaka Melayu Memali Merdeka MESIR MILF Minda Intelek Misha Omar Misuari MMB MNLF Mogok Mohd Sabu Monarki MPKB MPP MT UMNO Muflis Mufti Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Mulia Munafik Murtad Musa Hasan Mustapha Ali Musuh Muzabzib N. Selangor Nadir Najib Najib Razak Nasa Nasharuddin Mat Isa Nasruddin Hassan National Debts Nazarudin Zainun NED Negara Islam Nepotisme NGOs Islam NIK ABDUH Nik Aziz Nizar Jamaluddin Noh Omar Noramfaizul Novandri NUJ Nuklear Nur Jazlan Mohamed Nurul Izzah Occupy Ong Jing Cheng Oppo OPPO Smartphone Ops Ops 2020 Ordinan Darurat Overseas P. Kamalanathan PAC Padang Kota Pahang Pak Zad Pakatan Rakyat Palestin Pantai Timur PAPA GOMO Parasit Parti Sosialis Malaysia PAS PAS Fitnah PAS For All PAS Kedah PAS Larut PAS MELAKA PAS Perak PASMA PAU 2013 PDRM Peguam Negara Pekan PEKIDA PELUANG Pemahsyuran Pembangkang Pemimpin Pencerahan Pendidikan Pendidikan Percuma PENGGANAS Pengganas SULU Penggerak Mahasiswa UM Pengundi Hantu Penjawat Awam Penyapu Perak Perang Saudara Percuma Perkara 10 PERKASA Permatang Pauh Perpaduan Melayu Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya Persatuan Muka Buku Persepsi Perubahan Perusuh 28 April Petronas Phang Li Koon Piala FA Pilihanraya Pinhorn PKPMI PKR PKR Permatang Pauh PKR Selangor PKRPKR Pluralisme PMI PMI UM PMI USM PMIUM PMN PMO PMUKM Polis Politeknik Politik Pr PR1MA PRK PRKUM2013 PRKUM2014 PRKUPM2014 PRKUUM2014 Pro-M Pro-M UM Prof. Dato' Dr. Rohana Yusof Prof. Sidek Baba Progresif Progresif UM Propaganda Proto-Sejarah PROTON Provokasi PRU 13 PRU-13 PRU13 PSM PTD PTPTN Pulau Pinang Putrajaya Queensbay Mall Quran Radiasi Rafizi Ramli Ragut RAHMAN Rais Yatim Raja Rakyat Ramadhan Rasis Rasuah Raya Red Bean Army Revolusi Ridhuan Tee Abdullah Ringgit Malaysia Riot Rizab Negara RON 97 RON95 Rosmah Mansor RTM S.Ambiga Sabah Safwan Anang SAIFUL BUKHARI Salman Rushdie Saman SAMM SAMSENG Sarawak Report Sejarah Seks Seks Bebas Seksualiti Merdeka Selangor Serikat Mahasiswa SESAT Sewel Sg. Acheh. PAS Shabery Cheek Shah Alam Shahar Abdullah Shamsul Iskandar SHAZNI MUNIR Shukri Razab Shukri Rembau Sidek Baba Sin Chew Sinar Harian Siswa Penggerak Universiti SKMM SMM Solat Solusi Sombong Sosial Sosialis Sosialisme SPF SPM SPR Stadium Kelantan Statistik Strategi Suara Keadilan SUARAM Subsidi Suhardi Hassan Sukan Sulit Sultan Sultan Johor SULTAN OF KELANTAN Sultanate of Sulu Sulu Surat Syahid Zaini Syahredzan Johan Syariat Syed Zainal Syiah Syria Ta Tahun Baru Cina Taib Azzamuden Taksub PAS Tan Sri Khalid Abu Bakar Tanda Putera Tangan Asing Tangan Ghaib Tanggang Moden Tarbiyah Tarif Elektrik Tassawuf Teng Chang Yeow Teroris Tertiari The Nuth Gruph The Red Warriors Thubut Tian Chua TIBAI Tivoli Villa TNB Tokong Tol TOLAK Tony Pua Transeksual Transformasi Mahasiswa UUM Transgender Tuan Ibrahim Tuan Man TUKAR Tun Dr. Mahathir Tun Mahathir Tunku Abdul Aziz Tunnel TURUN Twitter UIAM UiTM Ujrah UKM Ulamak Ultra Ultra Kiasu UM UMNO Umum Undang-undang UNIMAP UNISEL UNISZA Unit Amal PAS Universiti Malaya UPM UPSI Uranium Usahawan Melayu USIM USM Usrah Ustaz Kazim Elias Ustaz Nasharuddin Mat Isa Ustaz Rujhan Utan Kayu Utara UTEM UTHM UTM Utusan Malaysia UUM Vivian Wacana Pembela dan NGO Islam Wan Azizah Wartawan Wasatiyyah Waythamoorthy We Love PM Wifi WPP WSJ Yahudi Yang DiPertuan Agong Yayasan Selangor Youth Yuktes Vijay Yusof al-Qardhawi Zahid Hamidi Zairil Khir Johari Zalim Zamry Abd Kadir Zionis Zuhdi Marzuki Zulkifli Nordin Zunar