Pages

Thursday 4 April 2013

BENARKAH RAFIZI RAMLI BODOH SOMBONG?




Mitos Harga Kereta Murah (Bahagian 1)

Bayangkan anda memandu Masereti buatan Itali, BMW buatan Jerman atau Honda buatan Jepun dengan ‘keperlahanan’ tidak sampai 10km sejam di pusat bandar seperti latar sesak padat di Jakarta, Bangkok atau Manila. Ini adalah realiti dalam Manifesto Rakyat dan Buku Jingga Pakatan Rakyat (PR) yang menawarkan pemansuhan cukai eksais kereta pada kadar 70peratus ke atas sehingga harga kereta menjadi serendah RM25,000, penghapusan tol lebuh raya serta penurunan harga minyak petrol dan diesel.

Ya, anda boleh memiliki kereta idaman dengan harga murah tetapi terpaksa berbelanja lebih dengan membuang lebih masa untuk sampai ke destinasi dalam kesesakan trafik. Ini bukanlah tujuan kereta idaman dibuat, “berkelajuan seperti ribut tetapi pergerakan seperti semut”.

Dalam 24 jam sehari, empat jam paling kritikal ialah julat masa antara 7 hingga 9 pagi dan 5 hingga 7 petang bagi mereka yang berulang-alik dari kediaman ke tempat kerja. Jika seorang graduan yang mula bekerja seawal usia 23 tahun menghabiskan masa tiga jam sehari berulang alik ke tempat kerja, apabila bersara pada usia 55 tahun, dia menghabiskan 14,145 jam atau 235 hari seumur hidupnya dijalan raya!

“Harga kereta di Malaysia berbanding pendapatan purata isi rumah rakyatnya boleh disifatkan antara tertinggi di dunia. Ketiadaan kemudahan pengangkutan awam yang berkesan menyebabkan rakyat tidak ada pilihan lain kecuali membeli kereta persendirian,” justifikasi Manifesto Rakyat bagi merombak dasar automatif sememangnya mempunyai asas dan logik.

Ironisnya Malaysia mempunyai pemilikan kenderaan tertinggi selepas Amerika Syarikat! Dengan 28 juta rakyat, kita mempunyai 11 juta kereta. Jika diperinci dengan kira-kira 4 juta keluarga maka setiap isi rumah mempunyai lebih daripada dua buah kereta!

Hutang pembiayaan kereta adalah hutang kedua tertinggi di Malaysia, mencecah RM134.2 bilion setakat Mei 2012. Malah rekod Jabatan Insolvensi bagi tahun 2005 hingga April 2012 menunjukkan bahawa hutang sewa beli kenderaan menjadi penyebab utama kebangkarapan dengan 25 peratus iaitu 29,338 daripada 116,379 kes.

Justeru, adakah dengan gimik populis pemansuhan cukai eksais semata-mata akan menyelesaikan masalah ini? Hakikatnya pemberian kereta percuma sekalipun tidak akan menyelesaikan masalah kos sara hidup dan kesesakan jalan raya. Sememangnya kadar cukai eksais yang tinggi pada kadar 70 peratus ke atas perlu disemak semula untuk meliberalisasikan industri automatif negara tetapi bukan dengan menghapuskan sepenuhnya. Perlu juga disemak semula kadar faedah pinjaman lebih 35 peratus yang dikenakan oleh pihak bank.

Kajian Jabatan Perangkaan Malaysia bagi perbelajaan isi rumah pada 2009/2010 mendapati perbelanjaan pengangkutan menjadi prioriti ketiga sebanyak 13.1 peratus berbanding makanan 21.8 peratus serta perumahan dan utiliti sebanyak 21.8 peratus. Tahun 1957, perbelanjaan pengangkutan hanya melibatkan 3.7 peratus perbelanjaan isi rumah dan menjadi prioriti ketujuh daripada sembilan indikator.

Dari segi peningkatan perbelanjaan, kos pengangkutan naik ketara iaitu 94.6 peratus selepas perumahan dan utiliti sebanyak 102 peratus berbanding makanan hanya 60.9 peratus. Perbelanjaan pengangkutan ini meliputi perbelanjaan membeli kenderaan baru, petrol, pembelian alat ganti dan selenggara kenderaan, cukai jalan, insuran dan tambang pengangkutan awam.

Ini bermakna kos pengangkutan persendirian bukan sekadar harga pembelian sebuah kereta semata-mata tetapi termasuk kos-kos selepas sokongan pengangkutan. Oleh itu, sudut tumpuan utama bukanlah mengurangkan kos pemilikan kereta secara individu tetapi mengurangkan kos sara hidup untuk pengangkutan melalui fasiliti dan aksesibiliti pengangkutan awam yang efektif dan efisien. PR sepatutnya belajar daripada kegagalan dan tidak mengulangi kesilapan tumpuan untuk memperkasakan pengangkutan awam oleh kerajaan BN sebelum 2009.

Namun tiga preskripsi yang dicadangkan berasaskan diagnosis awal tersebut lebih banyak menunjukkan falasi iaitu salah faham tentang masalah sebenar dan hubung kait antara sebuah kereta, seliter minyak, sebatang jalan raya dan kesesakan lalu lintas.

Ini adalah satu polisi dualisme yang menjadikan dasar automatif dan dasar pengangkutan awam saling bertentang haluan dan tidak bergerak sehaluan. Sasar masa pendek yang tidak selari iaitu pemansuhan tol lebuh raya dan penurunan harga minyak secara serta merta dan pemansuhan cukai eksais secara berperingkat selama lima tahun; tetapi dalam masa yang lama meletakkan sasar masa panjang selama 10 tahun untuk menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas.

Rakyat mengalu-alukan penyelesaian primier bukan sekunder atau tertier baik dari PR atau BN. Manifesto Rakyat dan Buku Jingga PR sepatutnya beradu dengan politik idea iaitu menyaingi Program Transformasi Kerajaan BN dengan Transit Aliran Massa (MRT), Terminal Pengangkutan Bersepadu dan Terminal Transit Antara Bandar serta bas percuma GoKL dan tempat letak kenderaan RM3 Park & Ride.

PR sepatutnya memberikan jawapan lebih baik daripada BN. Pemansuhan cukai eksais kereta, penurunan harga minyak petrol dan diesel serta penghapusan tol lebuh raya hanya jawapan sementara yang kemudiannya akan menimbulkan persoalan baru pada masa depan. Apa yang lebih penting ialah ‘membiasakan yang betul dan membetulkan yang biasa’ dengan menjadikan pengangkutan awam dan bukan kenderaan persendirian sebagai keperluan asas!

Jalan bertambah, kenderaan berlambak

Masa hadapan penduduk bandar yang dijangka mencecah 10 juta pada 2020 akan memberikan tekanan terhadap rangkaian jalan raya yang akan mengakibatkan kesesakan yang lebih teruk. Di Amerika Syarikat dasar lebih awal diperkenal pada 1970 melalui Institut Jurutera Lalulintas yang mendefinasikan bidang kejuruteraan lalu lintas sebagai, “Suatu bahagian kejuruteraan yang terlibat dengan perancangan, reka bentuk geometri dan operasi lalu lintas bagi jalan raya dengan lebuh raya, rangkaian jalan raya, terminal pengangkutan, tanah-tanah yang bersempadan dengan jalan raya, hubungan dengan mod-mod pengangkutan yang lain untuk pencapaian dari segi keselamatan, kecekapan dan kemudahan pergerakan bagi orang perseorangan dan barangan.”

Makna sebatang jalan raya berbeza bagi penduduk luar bandar sebagai satu keperluan berbanding di bandar yang menjadi satu kehendak. Seperti jalan raya seawal transisi urbanisasi negara, jalan raya lengang dengan kapasiti kenderaan yang terhad. Jalan raya kekal sebagai satu keperluan kepada 35 peratus penduduk luar bandar yang hampir lapan peratus daripadanya masih belum dihubungi dengan jalan berturap atau jalan kerikil.

Pembinaan jalan raya di luar bandar sepanjang 3,349.6 km pada 2010-2012 menurut laporan NKRA Infrastruktur Asas Luar Bandar (RBI) menjadikannya lebih panjang dari keluasan semenanjung Malaysia atau bersamaan tiga kali ganda jarak Lebuh Raya Utara–Selatan dari Kedah ke Johor. Dengan hampir 66.5 peratus bajet RBI diperuntukkan bagi Malaysia Timur, masih terdapat 17.3 peratus penduduk luar bandar di  Sabah dan 11.3 peratus lagi di Sarawak tidak mendapat kemudahan jalan raya.

Seperti jalan raya sekarang yang panjang dan bersimpang siur, begitulah sejarah pembinaaan jalan raya pertama seawal 1860 oleh Orang Besar Jajahan Hilir Perak, Tengku Menteri Ngah Ibrahim dengan menggunakan kayu balak yang diikat rotan bagi laluan bijih timah dari lombong di Kamunting ke jeti Teluk Kertang (kini Kuala Sepetang, Perak). Kemasukan British telah membawa kemajuan jalan raya yang lebih baik untuk tujuan ekploitasi sumber alam negara.

Seiring dengan pembangunan infrastruktur dan perbandaran negara sejak merdeka, hari ini negara boleh berbangga dengan rangkaian jalan raya meliputi jalan persekutuan dan jalan negeri sepanjang 123,007.8 km pada 2009. Ianya adalah pengingkatan lebih 1,000 kali ganda daripada rekod jalan raya sepanjang 10,406.10 km pada zaman pra kemerdekaan 1955.

Pertambahan jalan raya ini membawa kepada permintaan tinggi terhadap kenderaan darat bermotor. Menurut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia, sehingga 2011 sebanyak 21.4 juta kenderaan menggunakan jalan raya seluruh negara. Kenderaan persendirian memonopoli jalan raya dengan 49 peratus iaitu 594,610 kereta dan 45 peratus iaitu 542,308 motosikal telah didaftarkan pada 2011 dan keseluruhannya motosikal menjadi raja jalan raya dengan 9.9 juta atau 47 peratus dan kereta sebanyak 9.7 juta atau 45 peratus. Peningkatan ini seiring dengan jumlah pemandu baru seramai 527,198 yang dilesenkan pada 2011 menjadikan jumlah terkumpul pemandu seramai 12,763,452 orang!

Sumber : MySuara.Net

1 comment:

Johan said...

Menambah baik pengangkutan awam yang amat murah lagi bagus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

1+1 13 Mei 13 Mei 1969 1Malaysia 1Malaysia Brothers 1MDB 20 April 2013 206 A.Samad Said A380 Abdullah Ahmad Badawi ABIM Adam Adli AES Ahmad Awang AIC Aidlifitri Aiman Taslim Air Asia Airbus Akademik Akademik Pengajian Islam Akhlak Akidah Akmal Kamaruddin Akram Ikrami Akta 174 Akta Berhimpun Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) AkuJanji Al-Jazeera Alam Bina Ali Hamsa Alif Alvin Aman Aman Kampus Ambiga. A. Samad Said AMK Ammar Atan Amrin Buang Anak Anak Muda Sayang Negara Anarkisme Angkuh Annual Camping Annuar Musa Antarabangsa Anti ANWAR Anwar Ibrahim Anwarinas APCET Arab Saudi Asam Pedas Asmara Aspirasi Astronomi ATM AUKU Automotif Awam Azan Safar Azhar Idrus Azizan Razak AZLAN AZLAN LAZIM Azmin Ali Aznil Hisham Ba Babi Babi DAP Balik Pulau Bangkit Banglo Banjir BAPAK Bar Council Barat Barisan Nasional Barisan Nasional Selangor Barrack Obama BAWANI BB1M Belia Bentara Guru Benz Ali Berani Bernama BERNAS 2012 BERSIH BERSIH 2.0 BERSIH 3.O BERSIH KAMPUS Better Nation Biadap Biasiswa Biseksual Bisnes Black 505 Black Ops Blogger Blogger Kapak BN Boikot Boikot CINA DAP Bola Sepak Borneo BR1M Bukhairy Suffian Bukit Aman Bukit Gelugor Buku Jingga BUNGA RAYA Buzze Azam Calon Cap Ayam Cauvanis Chan Kon Yeow Changing Chauvanits Che Tom Yahya Chegu Bard China Doll Cikgu Cina CN AL-AFGHANI COMANGO Cukai Jalan Cybertroopers DADAH Dajjal Dakwah Dana DAP Dataran Merdeka Dato' Aidit Ghazali Datuk Fauzi Shaari Datuk Seri Mohd Bakri bin Mohd Zinin DATUK T DBKL Debat DEMA Democratic Islam Party DEMOKRASI Demonstrasi Demontsrasi Dewan Muslimah Pas Pusat Dewan Pemuda PAS Dewan Ulamak PAS Pusat DIP Diplomatik Dokumen Domestik Dong Zong DPPP Dr. Mazlan Ismail Dr. MiM Dr. Muhaimin Sulam Dr. Nasir Zakaria Dr.MAZA DRB HICOM DUN Kelantan Dyana Sofya DYMM YDPA Dzukifly Ahmad e-Undi EDIKOUP EKONOMI Enlighment ESKAY Ezam Mohd Nor Faekah Hussin Fahmi Reza Fahmi Zainol Fakta FAM Fasakh Fathul Bari Fatwa FELDA Filem Filiphina Filsuf Fitnah Fitnah PAS Flashmob Freedom Freemason Gaji Minimum GAMIS Ganas GASAK Gay Gelang Patah Gene Sharp George Soros Gerakan Harapan Baru Gerila GHB Global GM UKM GM13 GMI Google GRADUAN Guru Hakim Hakka Harakah Harga Hari Belia Negara Hariz Zuan Harun Taib HARUN YAHYA. PKR Harussani Zakari Harussani Zakaria Hasan Ali Hasan Basri Haziq Abd Aziz Haziq Abdullah HBN 2012 HINDRAF Hindu Hippie Hippies Hishamuddin Rais Hishamuddin Tun Hussein Onn Hisyamuddin Rais Hj. Hadi Awang Hollywood Homoseksual Hudud Hukum Barat Hukum Hudud Hunger Strikes Husam Musa Hutang Hutang Negara Ibu ICJ Idris Jusoh IKD Iklan Illuminati ILMU Imam Imam Muda Iman IMF Implikasi Indian Indonesia Inter-faith Marriage IPG IPTA IPTS IRI Irshad Manji Islam Islam Tanwiri Islamiah Ismail Mina Israel Istana Negara Jabatan Audit Negara Jabatan Peguam Negara Jalur Gemilang Jambatan Kedua JASA JATI Jenayah Jiddan Jingaa 13 Jiyyad Johan Jaafar Johan Raja Lawak Johor JPA JPM JPP UiTM k-POP Kaabah Kad Diskaun Kafirkah Aku Kahwin Campur Kak Wan Kalimah Allah Kamarul Bahrin KAMI Kapak Karikatur KARISMA Karpal Singh Kartun Karya KAS Katolik KDN Kebajikan Kebebasan Bersuara Kelab Penyokong Bn IPTA Kelab Penyokong Mahasiswa Kelab Sosialis UiTM Kelantan Kementeria Pengajian Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia Kempen PRU 13 Kepala Babi Kereta Keris KERJAYA KESATUAN Kesatuan Mahasiswa Malaysia Kesesakan Ketum Khairy Jamaluddin Khaled Nordin Khalid Ibrahim Khalid Ismath Khalid Jaafar Khalid Samad Khir Toyo Kiamat Kiasu KIMAK Kiram III KL GENGSTER 2 Komando Malaysia KOMAS Komrad Haizal KOMTAR Komunisme Konflik Konspirasi Kota Damansara KPN KPT Kristianisasi Kronisme KSN Kuantan Kubu Gajah Kuda KUIN KUIS Kultusisme LAHAD DATU Langgar Lapar Lelaki Harapan Dunia Lembaga Pengampunan Lenovo Lesbian LGBT Liberal Liberalisme Lim Chee Wee Lim Guan Eng Lim Guang Eng Lim Kit Siang Limau Mandarin Liqa LIWAT Liwat 2 LMP Logo Merdeka Low Yat Lynas MAFREL MAGAR Mahasewel Mahasiswa Mahasiswa Keadilan Mahasiswa Putra Mahasiswi Mahfuz Omar Majlis Belia Negara Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Mahasiswa Bertindak Majlis Peguam Majlis Syura Ulama PAS Makkah Maktab Malaisi Malaysia Malaysia Bangkit Malaysiakini Maliki Rafiee Mandeep Singh Mangsa MANIFESTO BARISAN NASIONAL MANIFESTO PAKATAN RAKYAT Manipulasi Maria Chin Abdullah Marina Mahathir MAS Maslee Malik Mat Sabu Matawang Mazlan Aliman MBM Media Meja Bulat PTPTN Melaka Melayu Memali Merdeka MESIR MILF Minda Intelek Misha Omar Misuari MMB MNLF Mogok Mohd Sabu Monarki MPKB MPP MT UMNO Muflis Mufti Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Mulia Munafik Murtad Musa Hasan Mustapha Ali Musuh Muzabzib N. Selangor Nadir Najib Najib Razak Nasa Nasharuddin Mat Isa Nasruddin Hassan National Debts Nazarudin Zainun NED Negara Islam Nepotisme NGOs Islam NIK ABDUH Nik Aziz Nizar Jamaluddin Noh Omar Noramfaizul Novandri NUJ Nuklear Nur Jazlan Mohamed Nurul Izzah Occupy Ong Jing Cheng Oppo OPPO Smartphone Ops Ops 2020 Ordinan Darurat Overseas P. Kamalanathan PAC Padang Kota Pahang Pak Zad Pakatan Rakyat Palestin Pantai Timur PAPA GOMO Parasit Parti Sosialis Malaysia PAS PAS Fitnah PAS For All PAS Kedah PAS Larut PAS MELAKA PAS Perak PASMA PAU 2013 PDRM Peguam Negara Pekan PEKIDA PELUANG Pemahsyuran Pembangkang Pemimpin Pencerahan Pendidikan Pendidikan Percuma PENGGANAS Pengganas SULU Penggerak Mahasiswa UM Pengundi Hantu Penjawat Awam Penyapu Perak Perang Saudara Percuma Perkara 10 PERKASA Permatang Pauh Perpaduan Melayu Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya Persatuan Muka Buku Persepsi Perubahan Perusuh 28 April Petronas Phang Li Koon Piala FA Pilihanraya Pinhorn PKPMI PKR PKR Permatang Pauh PKR Selangor PKRPKR Pluralisme PMI PMI UM PMI USM PMIUM PMN PMO PMUKM Polis Politeknik Politik Pr PR1MA PRK PRKUM2013 PRKUM2014 PRKUPM2014 PRKUUM2014 Pro-M Pro-M UM Prof. Dato' Dr. Rohana Yusof Prof. Sidek Baba Progresif Progresif UM Propaganda Proto-Sejarah PROTON Provokasi PRU 13 PRU-13 PRU13 PSM PTD PTPTN Pulau Pinang Putrajaya Queensbay Mall Quran Radiasi Rafizi Ramli Ragut RAHMAN Rais Yatim Raja Rakyat Ramadhan Rasis Rasuah Raya Red Bean Army Revolusi Ridhuan Tee Abdullah Ringgit Malaysia Riot Rizab Negara RON 97 RON95 Rosmah Mansor RTM S.Ambiga Sabah Safwan Anang SAIFUL BUKHARI Salman Rushdie Saman SAMM SAMSENG Sarawak Report Sejarah Seks Seks Bebas Seksualiti Merdeka Selangor Serikat Mahasiswa SESAT Sewel Sg. Acheh. PAS Shabery Cheek Shah Alam Shahar Abdullah Shamsul Iskandar SHAZNI MUNIR Shukri Razab Shukri Rembau Sidek Baba Sin Chew Sinar Harian Siswa Penggerak Universiti SKMM SMM Solat Solusi Sombong Sosial Sosialis Sosialisme SPF SPM SPR Stadium Kelantan Statistik Strategi Suara Keadilan SUARAM Subsidi Suhardi Hassan Sukan Sulit Sultan Sultan Johor SULTAN OF KELANTAN Sultanate of Sulu Sulu Surat Syahid Zaini Syahredzan Johan Syariat Syed Zainal Syiah Syria Ta Tahun Baru Cina Taib Azzamuden Taksub PAS Tan Sri Khalid Abu Bakar Tanda Putera Tangan Asing Tangan Ghaib Tanggang Moden Tarbiyah Tarif Elektrik Tassawuf Teng Chang Yeow Teroris Tertiari The Nuth Gruph The Red Warriors Thubut Tian Chua TIBAI Tivoli Villa TNB Tokong Tol TOLAK Tony Pua Transeksual Transformasi Mahasiswa UUM Transgender Tuan Ibrahim Tuan Man TUKAR Tun Dr. Mahathir Tun Mahathir Tunku Abdul Aziz Tunnel TURUN Twitter UIAM UiTM Ujrah UKM Ulamak Ultra Ultra Kiasu UM UMNO Umum Undang-undang UNIMAP UNISEL UNISZA Unit Amal PAS Universiti Malaya UPM UPSI Uranium Usahawan Melayu USIM USM Usrah Ustaz Kazim Elias Ustaz Nasharuddin Mat Isa Ustaz Rujhan Utan Kayu Utara UTEM UTHM UTM Utusan Malaysia UUM Vivian Wacana Pembela dan NGO Islam Wan Azizah Wartawan Wasatiyyah Waythamoorthy We Love PM Wifi WPP WSJ Yahudi Yang DiPertuan Agong Yayasan Selangor Youth Yuktes Vijay Yusof al-Qardhawi Zahid Hamidi Zairil Khir Johari Zalim Zamry Abd Kadir Zionis Zuhdi Marzuki Zulkifli Nordin Zunar