Harga minyak kekal, subsidi naik 10 sen. |
Sewaktu dalam perjalanan mencari sesuap nasi tadi, SB layan radio Sinar. Kata orang, saluran ni digemari oleh golongan pertengahan dan berusia. Tak kisahlah, janji ini saluran terbaik buat masa ni di negara kita.
Tapi itu bukan isunya. Isu yang SB nak highlight di sini ialah berkenaan kenaikan harga minyak global yang mustahil dapat dikawal atau dibendung secara mutlak oleh mana-mana negara pengguna di dunia.
Menurut berita yang disiarkan menerusi radio Sinar tadi, ketika ini sedang berlaku protes oleh rakyat Indonesia yang membantah keputusan kerajaan republik itu menaikkan harga bahan api sehingga 30% bagi menampung kesan kenaikan tersebut.
Indonesia merupakan antara negara pengeluar petroleum utama di dunia, tetapi masih tidak dapat mengawal atau menyerap kesan kenaikan harga bahan bakar sehingga terpaksa menaikkan kadar harga pasaran domestiknya.
Negara kita ternyata jauh lebih bertuah. Dasar kerajaan mengekalkan harga bahan bakar dari jenis RON 95 yang digunakan oleh sebahagian besar pengguna kenderaan persendirian di Malaysia telah membantu mengawal kesan kenaikan ini.
Kesan positif rasionalisasi subsidi. |
Rasionalisasi subsidi yang diperkenalkan juga telah mula memberi kesan kepada prestasi ekonomi negara secara keseluruhan. Rujuk Nota di bawah.
Bersyukurlah. Sebagai mahasiswa, kita juga merupakan antara pengguna terbesar. Untuk mengurangkan harga bahan bakar ini sememangnya suatu hal yang mustahil. Apa yang penting ialah dasar win-win situation oleh kerajaan sedikit sebanyak telah mengurangkan beban kos hidup kita semua.
Nota :
Subsidi ialah bantuan kewangan yang disediakan kerajaan untuk mengawal harga bagi beberapa barangan dan perkhidmatan keperluan utama rakyat supaya mampu diperoleh pada kadar berpatutan.
Dalam usaha melaksanakan langkah rasionalisasi yang meluas secara berperingkat-peringkat, pengurangan subsidi bahan bakar dan gula adalah langkah pertama. Seterusnya, tambahan dan perubahan wajar akan dibuat pada program subsidi ini.
Jika subsidi kekal pada kadar sama, kita akan berdepan beberapa masalah iaitu:
* Hutang negara akan meningkat - Hutang Malaysia sudah bertambah melebihi 10 peratus sejak 1997. Kita mesti mengurangkan perbelanjaan untuk memastikan sumber yang diperlukan untuk pelaburan masa depan sentiasa ada.
* Ia akan melambatkan pencapaian sasaran negara yang mahu bergelar negara berpendapatan tinggi dengan ekonomi yang membangun menjelang 2020.
* Ia juga akan mengurangkan daya tarikan Malaysia bagi pelaburan luar negara - Syarikat antarabangsa lebih berminat dengan negara yang menyediakan pasaran luas dan fleksibel. Pelaburan luar negara dalam sektor perkilangan dan perniagaan berupaya menawarkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.
Jadi, rasionalisasi subsidi berperingkat ini melengkapkan rancangan transformasi secara menyeluruh. Pengurangan subsidi bagi bahan bakar dan gula - berkuat kuasa 16 Julai 2010, subsidi bahan bakar dan gula akan diselaraskan seperti berikut:.
* Subsidi RON 95 dikurangkan 5 sen seliter
* RON 97 tidak lagi diberi subsidi. Ia tertakluk kepada apungan semasa, di mana harganya ditentukan menerusi mekanisme harga automatic
* Subsidi diesel akan dikurangkan sebanyak 5 sen seliter bagi semua sektor yang disubsidikan
No comments:
Post a Comment